Phishing

Phishing is een vorm van internetfraude. Het bestaat uit het oplichten van mensen door ze te lokken naar een valse (bank)website, die een kopie is van de echte website en ze daar - nietsvermoedend - te laten inloggen met hun inlognaam en wachtwoord of hun creditcard-nummer. Hierdoor krijgt de fraudeur de beschikking over deze gegevens met alle gevolgen vandien. De slachtoffers worden vaak met een e-mail naar deze valse website gelokt met daarin een link naar de (valse) website met het verzoek om zogenaamd "de inloggegevens te controleren".

Hoe herken je een phishing bericht?

Vind je een mail of telefoontje verdacht? Beantwoord dan deze vragen:

  • Is het onverwacht?

Krijg je zonder reden een bericht van deze afzender: je kocht niets, had lang geen contact, enz. Controleer zeker verder.

  • Is het dringend?

Hou je hoofd koel: kreeg je echt een eerste aanmaning tot betaling? Ken je die vriend in 'nood' wel?

  • Ken je de afzender?

Controleer het e-mailadres, ook op spellingsfouten. Maar let op: een legitiem e-mailadres is geen garantie.

  • Vind je de vraag vreemd?

Een officiële instantie zal je nooit via mail, sms of telefoon vragen om je wachtwoord, bankgegevens of persoonlijke gegevens.

  • Naar waar leidt de link waar je moet op klikken?

Zweef met je muis over de link. Is de domeinnaam, het woord voor .be, .com, .eu, .org, ... en voor de allereerste slash "/", ook echt de naam van de organisatie?

Een voorbeeld:

- Bij de link www.safeonweb.be/tips is het domein safeonweb.

- Bij de link www.safeonweb.tips.be/safeonweb is 'tips' het domein en word je naar een andere website geleid.

  • Wordt je persoonlijk aangesproken?

Berichten met algemene en vage aanspreektitels of je mailadres als aanspreking, wantrouw je beter.

  • Bevat het bericht veel taalfouten?

Ook al zorgen doorgewinterde cybercriminelen voor correcte taal, taalfouten of een vreemde taal kunnen wijzen op een verdacht bericht.

  • Zit het bericht in je Spam/Junk folder?

Indien ja, wees extra voorzichtig. Je kan ook zelf verdacht berichten markeren als Spam of Junk en zo anderen waarschuwen. 

  • Probeert iemand je nieuwsgierig te maken?

Iedereen zou nieuwsgierig worden bij berichte met link als "Kijk wat ik over jou las..." of "Ben jij dit op deze foto?", maar laat je niet vangen.

De namen van onderstaande (overheids)bedrijven werden in het verleden al 'gebruikt' om mensen te om de tuin te leiden:

  • Telecomoperatoren zoals Proximus, Telenet, Mobistar, Scarlet, KPN Telecom, ...
  • Banken zoals ING, bpost, Record Bank, BNP Paribas Fortis, Argenta, ...
  • Incassobureaus zoals Intrum Justitia, Nederlands Centraal Justitieel Incassobureau, Trivion Incassobureau, ...
  • Microsoft, Netflix, NMBS, booking.com, bol.com, ziekenfondsen, ...
  • Zelfs de Federale Politie en de Lokale Politie werden reeds slachtoffer.

Wat moet je doen als je een (vermoedelijk) phishing bericht ontvangt?

  • Stuur het door naar verdacht@safeonweb.be
  • Klik niet op de links, maar zoek de website op via een zoekmachine.
  • Stuur het bericht niet door naar je contacten.
  • Vul zeker nooit persoonlijke gegevens in.
  • Je kan het ook doorsturen naar de organisatie zelf.

Slachtoffer?

  • Waarschuw je vrienden dat je hen een vals bericht hebt doorgestuurd.
  • Als je een wachtwoord hebt doorgegeven, dat je ook op andere plaatsen gebruikt, verander het dan onmiddellijk.
  • Als je je creditcardgegevens hebt doorgegeven, verwittig je onmiddellijk Cardstop. Kom aangifte doen bij de politie wanneer je (financieel) nadeel leed.
Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer Lokale Politie Vlaamse Ardennen via het contactformulier of telefonisch via 055 33 88 88.