Ik ben slachtoffer van cybercrime! Wat nu?
Cybercrime is de overkoepelende term voor elke vorm van oplichting / misbruik op het internet. Het kan dus zeer breed geïnterpreteerd worden. Hieronder trachten wij een antwoord te bieden op de meest gestelde vragen. Indien u het antwoord op uw vraag niet terugvindt, aarzel dan niet om ons te contacteren.
Wat moet ik doen als ik slachtoffer ben van cybercriminaliteit?
In dit geval zijn er 2 mogelijke manieren om te handelen afhankelijk van uw situatie:
1. Ik ben geen geld kwijt
Indien u benaderd bent door cybercriminelen maar geen financieel nadeel geleden heeft, is een aangifte bij de politie niet nodig. Wat u wel kunt doen is het verdachte bericht overmaken aan verdacht@safeonweb.be. Men tracht zo kort op de bal te spelen en de burger te waarschuwen voor de meest recente trucs die de oplichters hanteren.
Daarnaast kan u ook steeds terecht op Meldpunt België. Op deze website kan u melding maken van verschillende vormen van fraude / oplichting. Op het einde krijgt u een gepast advies welke stappen u dient te ondernemen.
2. Ik ben geld kwijt
Indien u als slachtoffer geld bent kwijtgeraakt, onderneem dan zo snel mogelijk (binnen de 24u) volgende stappen:
- Contacteer Cardstop op 078/170.170 (bij misbruik van je bankkaart / betalingsgegevens).
- Verwittig je bank. De kans bestaat dat zij de betaling of rekening nog kunnen tegenhouden / blokkeren.
- Neem contact op met de politie van uw woonplaats om zo snel mogelijk aangifte te kunnen doen van de feiten!
Ik wil aangifte doen
Voldoet u aan alle 3 van onderstaande voorwaarden?
- Feiten < 24 uur geleden
- Nadeel > 1000,00 EUR
- Verdachte maakt gebruik van een Belgisch rekeningnummer
JA?:
- Binnen de kantooruren: Neem contact op met het onthaal (09/257.00.10)
- Buiten de kantooruren: Neem contact op met 101.
NEE? Indien u niet aan deze voorwaarden voldoet, dient u een afspraak te maken:
- Telefonisch: 09/257.00.10
- Online: klik HIER