Nieuwe campagne BIVV #goforzero

"Heel eerlijk? Ja, ik rijd ook al eens sneller dan toegelaten, maar nooit meer dan 5 tot 15 km/u te snel. Zo erg is dat toch ook weer niet, nee, toch?" Toch wel. Want als de gemiddelde snelheid in België 5 km/u lager zou liggen, dan zou het aantal letselongevallen met 15% afnemen en zou het aantal verkeersdoden met een vierde dalen.

"Hoezo?" Een zwaar ongeval veroorzaken is al te vaak een kwestie van 5 à 15 km/u sneller rijden. Een klein snelheidsverschil laat dus zware fysieke én emotionele gevolgen na. Als je zelf al niet verongelukt, loop je de kans om een ander erg toe te takelen. Hoe dan ook, familie en vrienden blijven achter met het verdriet.

Rij je aan 50 km/u, dan is je stopafstand 26 meter. Aan 60 km/u is je stopafstand al 34 meter, maar rij je nog steeds aan 41 km/u op het moment waarop je aan 50 km/u al tot stilstand zou zijn gekomen.

Anders gezegd: als je aan 60 km/u iemand opmerkt die 26 meter verder de baan oversteekt, dan kan je niet meer tijdig stoppen en rij je de voetganger omver aan 41 km/u! Aan die snelheid is je slachtoffer zwaargewond, óf erger…!

Geen prettige gedachte: voor jou niet, en zeker niet voor je slachtoffer . Bovendien raakt zo een traumatische ervaring meer mensen dan je denkt: familie, vrienden, collega's, je snelheid vergeten ze niet snel!

"De enige oplossing?" Matig je snelheid, binnen en buiten de bebouwde kom.

Bron: goforzero, 2 oktober 2013

Labels