Mobiliteitsplan Sint-Martens-Latem van start op 1 mei

In mei vorig jaar werd het nieuwe mobiliteitsplan van de gemeente Sint-Martens-Latem definitief goedgekeurd. Hierbij zijn de uitbreiding van de zone 30 en wijziging van enkele verkeerssituaties de grootste veranderingen (Waarom een uitgebreide zone 30 in Sint-Martens-Latem?). De eerste acties van het nieuwe mobiliteitsplan gaan van start op 1 mei.

Wat verandert er concreet?

  • In alle woonstraten van de gemeente wordt een zone 30 ingevoerd.
  • Op de belangrijkste verbindingswegen geldt een toegelaten snelheid van 50 km/u voor een vlotte doorstroming.
  • Sint-Martens-Latem voorziet eerst een sensibiliseringscampagne die alle inwoners herhaaldelijk zal helpen herinneren aan de nieuwe snelheidsregimes. Na een aanpassingsperiode zal de politie zorgen voor de noodzakelijke handhaving.
  • In een zone 30 zijn geen voorrangswegen nodig en geldt de voorrang van rechts. Dit betekent dat je vanaf 1 mei in de Eikeldreef, de Brandstraat en de Broekstraat voorrang moet verlenen aan wie van rechts komt.
  • Op deze wegen zal je wel voorrang hebben: P. de Denterghemlaan, Latemstraat, Golflaan, Mortelputstraat, Koperstraat, Heidebergen, Maenhoutstraat, Moeistraat, Keistraat en Twee Dreven.
  • De Rode Beukendreef en een stuk van de Buizenbergstraat worden wandelgebieden, afgesloten voor doorgaand verkeer en met parkeerverbod op de straat en de zijbermen. Dit om de ondiepe worteling van de kwetsbare beuken te beschermen.

Waar geldt welk snelheidsregime vanaf 1 mei 2017? (stratenplan) (pdf, 223 KB)

Meer info op de website van Sint-Martens-Latem

Labels