BV's keuren rijden onder invloed af

De mooie dagen staan voor de deur en we kijken al uit naar de barbecues en terrasjes! Maar hoe zorg je ervoor dat iedereen weer veilig thuis geraakt? Dat kan alleen als je bobt vóór het feestje begint. Een betrouwbare Bob kiezen, een taxi bellen, het openbaar vervoer nemen, ter plaatse overnachten… Mogelijkheden genoeg om te bobben!

Het BIVV stelde gisteren de nieuwe Bob-campagne voor: Drinken en rijden? Niet grappig! Opzet van de campagne is de sociale afkeur te vergroten tegenover bestuurders die onder invloed toch nog met de wagen rijden. Verscheidene bekende Belgen ondersteunen deze campagne en zullen de verschillende manieren om te 'bobben' aanmoedigen. Ook politie Schelde-Leie neemt deel aan deze zomercampagne.

Drinken en rijden: de omvang van het fenomeen

Ieder jaar is er tenminste één bestuurder onder invloed van alcohol bij meer dan 5.400 ongevallen, oftewel bij 12% van alle ongevallen. Dat betekent dat er in België 1 ongeval met gewonden op 8 te wijten is aan alcohol.

Dit cijfer schommelt afhankelijk van het moment van de dag en piekt tijdens de nachtelijke uren. Tussen 1 uur en 5 uur 's nachts is er bij meer dan 50% van de letselongevallen een dronken bestuurder betrokken! Maar zelfs tijdens de 'kalmere' uren, zijn er bestuurders die rijden onder invloed van alcohol.

Sociale norm

Om de 3 jaar organiseert het BIVV een peiling op grote schaal om de attitude te meten van bestuurders ten opzichte van grote verkeersveiligheidsthema's, waaronder rijden onder invloed van alcohol. Volgens de resultaten van de laatste attitudemeting verklaarde 13 % van de ondervraagden dat ze één of meerdere keren gereden hadden onder invloed van alcohol in de afgelopen maand. Dat is dus 1 Belg op 8!

Een studie maakte de vergelijking van de risicoperceptie en de attitudes van bestuurders in Europa. Van de 19 deelnemende landen is het percentage bestuurders die zichzelf nog in staat achten te rijden als ze gedronken hebben, op voorwaarde dat ze voorzichtig rijden, het hoogste is in België. Dat is meer dan 17%, ofwel meer dan 1 op 6 bestuurders.

Kortom, in België is de sociale norm te tolerant tegenover het fenomeen van drinken en rijden.

Een nieuwe impuls voor Bob

Bob werd geboren in 1995 en gaat zijn twintigste jaar in als symbool van de strijd tegen rijden en drinken. Sinds vorig jaar heeft het BIVV een nieuwe dimensie toegevoegd aan het concept. De eenvoudige naam 'Bob' is een werkwoord geworden: bobben, wat niet alleen betekent 'zelf Bob zijn of er één kiezen', maar vooral 'de terugrit op voorhand organiseren'. Het objectief van de nieuwe zomerbob-campagne is nadruk leggen op de sociale afkeuring van bestuurders die alle sensibiliserende en repressieve campagnes naast zich neerleggen en blijven rijden met een glas teveel op.

Campagne 2014

Voor deze campagne heeft het BIVV beslist om te werken met sympathieke bekendheden die bij het Bob-concept passen. Het grote publiek identificeert zich graag met bekende personen. Hun aanwezigheid op de affiches en in de radiospots zal zeker de aandacht trekken en de boodschap versterken. Volgende bekende gezichten hebben hun schouders onder de campagne gezet: Evi Hanssen (TV-presentatrice), Jan Verheyen (regisseur), Sandrine Dans (TV-gezicht), Patrick Ridremont (Belgische acteur en regisseur), Christophe Deborsu (journalist) en Bert Kruismans (humorist).

De radiospots beluisteren en deelnemen aan de wedstrijd kan via de website van Bob. Daarnaast zijn er ook nog affiches, folders, terreinacties, reclame op openbaar vervoer en taxi's.

Bron: www.bivv.be, 2 juni 2014

Labels