Flitsmarathon

Op dinsdagochtend 21 november ging de tweede nationale flitsmarathon van 2023 van start. Over het hele land gingen lokale politiezones en de federale wegpolitie over tot handhaving gedurende 24 uur.

Flitsmarathon

Snelheidscontroles Lochristi, Moerbeke, Wachtebeke en Zelzate

Binnen onze zone werden op het grondgebied Lochristi, Moerbeke, Wachtebeke en Zelzate verschillende snelheidscontroles uitgevoerd. Hoewel de actie met het oog op sensibilisering voorafgaandelijk werd aangekondigd, reed 7% van de door Politiezone Regio Puyenbroeck gecontroleerde bestuurders te snel. Dat is iets hoger dan het nationale overtredingspercentage, maar toch ruim 2% minder dan het overtredingspercentage van alle Oost-Vlaamse lokale politiezones samen.

Zone 30

In de zone waar 30 km/u is toegelaten, werden door PZ Regio Puyenbroeck 450 voertuigen gecontroleerd. Bijna 19% van de bestuurders reden te snel. Een voertuig werd geflitst aan 68 km/u.

Zone 50

In de zone waar 50 km/u is toegelaten, werden 1.900 voertuigen gecontroleerd. 4,40% van de gecontroleerde bestuurders reden te snel. De hoogst gemeten snelheid was 81 km/u. Moerbeke liet met bijna 14% de meeste overtredingen noteren. Lochristi en Wachtebeke hielden het onder de 4%. Zelzate wist de schade te beperken tot 2,10%.

Risico’s van overdreven snelheid

Overdreven snelheid draagt bij aan verkeersonveiligheid. Bij overdreven snelheid zie je niet alleen minder, de remafstand vergroot aanzienlijk.

Naar aanleiding van de Internationale Herdenkingsdag voor Verkeersslachtoffers maakte VIAS institute een aantal gegevens bekend. Zo blijkt uit ziekenhuisgegevens dat 1 op de 6 gehospitaliseerde verkeersslachtoffers jarenlang de gevolgen draagt van zijn ongeval. Voor voetgangers is dit het vaakst. Bij kinderen tussen 5 en 14 jaar is verkeersonveiligheid de tweede grootste veroorzaker van gezondheidsverlies.

Tot en met oktober werden in 2023 in de politiezone, buiten de autosnelwegen, 258 ongevallen geregistreerd. Daarbij vielen 140 lichtgewonden en 12 zwaargewonden. Er viel een dode te betreuren.

Wanneer een bestuurder 50 km/u rijdt op een droog wegdek en een noodstop moet maken, is de normale reactietijd 1 seconde. Vooraleer hij het rempedaal indrukt, is hij dus al bijna 14 meter verder. De remafstand bij 50 km/u bedraagt bijna 13 meter. Dat betekent de bestuurder bijna 27 meter verder is tussen het moment dat hij een noodsituatie opmerkt en effectief stil staat. Aan 70 km/u loopt dat al op tot bijna 45 meter.

Labels