Wat is WhatsApp-fraude en wat als ik slachtoffer ben geworden?
Wat is WhatsApp-fraude?
WhatsApp-fraude of hulpvraagfraude is een vorm van informaticacriminaliteit waarbij een oplichter zich op een zeer overtuigende manier voordoet als een familielid of een goede vriend van het slachtoffer om op korte termijn en met een smoes geld over te maken. De oplichters gebruiken informatie, foto’s en zelfs stemfragmenten van sociale media om zoveel mogelijk vertrouwen te wekken. Ze slagen er dan ook op deze manier in om het slachtoffer te overhalen om het gevraagde geld over te maken.
Enkele tips:
- Maak nooit zomaar geld over!
- Tracht altijd eerst het origineel nummer te bellen of probeer via een ander kanaal om gehoor te krijgen bij het familielid of de kennis.
- Wees steeds voorzichtig met het delen van persoonlijke informatie en/of foto’s via sociale media gezien dit kan gebruikt worden in de modus operandi
- Meer tips via Opgepast voor hulpvraagfraude waarbij ‘dierbaren’ dringend financiële hulp vragen | Febelfin
Slachtoffer?
- Doe aangifte bij de politie.
- Meld de oplichting via het formulier op de website meldpunt.belgie.be
- Probeer de financiële transactie te laten blokkeren;
- Verzamel alle informatie, zoals afbeeldingen van het gesprek, het telefoonnummer van de oplichter en/of andere relevante info en dit mee af te geven aan de politie.
Onderstaande video van de consumentenbond uit Nederland geeft je meer info.