Zomer BOB campagne 2014

Het BIVV is gestart met een nieuwe BOB-campagne. Opzet van deze campagne is het benadrukken van de sociale afkeur van bestuurders die alle sensibiliserende en repressieve campagnes naast zich neerleggen en blijven rijden met een glas teveel op.

Drinken en rijden? Niet grappig!

Ieder jaar is er tenminste één bestuurder onder invloed van alcohol bij meer dan 5.400 ongevallen, oftewel bij 12% van alle ongevallen. Dat betekent dat er in België 1 ongeval met gewonden op 8 te wijten is aan alcohol. Dit cijfer schommelt afhankelijk van het moment van de dag en piekt tijdens de nachtelijke uren. Tussen 1 uur en 5 uur 's nachts is er bij meer dan 50% van de letselongevallen een dronken bestuurder betrokken! Maar zelfs tijdens de 'kalmere' uren, zijn er bestuurders die rijden onder invloed van alcohol.

Om de 3 jaar organiseert het BIVV een peiling op grote schaal om de attitude te meten van bestuurders ten opzichte van grote verkeersveiligheidsthema's, waaronder rijden onder invloed van alcohol. Volgens de resultaten van de laatste attitudemeting verklaarde 13 % van de ondervraagden dat ze één of meerdere keren gereden hadden onder invloed van alcohol in de afgelopen maand. Dat is dus 1 Belg op 8!

De campagne mikt vooral op mannen tussen 40 en 55 jaar omdat zij de grootste groep vertegenwoordigen van positief geteste bestuurders tijdens de controles. Ze moeten begrijpen dat rijden en drinken niet grappig is!

Voor deze campagne heeft het BIVV beslist om te werken met sympathieke bekendheden die bij het Bob-concept passen. Het grote publiek identificeert zich graag met bekende personen. Hun aanwezigheid op de affiches en in de radiospots zal zeker de aandacht trekken en de boodschap versterken !

De radiospots beluisteren en deelnemen aan de wedstrijd kan via de website van Bob . Daarnaast zijn er ook nog affiches, folders, terreinacties, reclame op openbaar vervoer en taxi's…

Labels