Winterbanden

Resultaten van het onderzoek van het BIVV

In opdracht van de Staatssecretaris voor Mobiliteit, Melchior Wathelet, heeft het BIVV een onderzoek gerealiseerd waarvan de belangrijkste doelstelling was om na te gaan of het denkbaar is winterbanden bij winterweer te verplichten in ons land, naar het voorbeeld van de regeling in onder andere Duitsland en Luxemburg. De resultaten van deze studie worden vandaag bekendgemaakt.

Winterbanden

De studie van het BIVV toont aan dat winterbanden ontegensprekelijk van het grootste nut zijn bij extreem winterweer. Als er sneeuw op de weg ligt, zijn winterbanden duidelijk beter geschikt dan gewone banden, zowel wat betreft de verkeersveiligheid als de mobiliteit. Dankzij hun samenstelling blijft het rubber soepel bij lage temperaturen, en met hun specifieke profiel hebben winterbanden een betere grip op de sneeuw. Bij zeer lage temperaturen leveren ze ook betere prestaties dan klassieke banden.

Groot succes in de provincies Luik en Luxemburg

De betere prestaties bij winterweer hebben reeds heel wat bestuurders weten te overtuigen. Zo blijkt uit cijfers van Federauto dat meer dan de helft van de bestuurders in de provincies Luik en Luxemburg 's winters voor speciale banden kiezen. Kortom: wie één maal winterbanden uitgeprobeerd heeft , wil er geen andere meer.

Nieuw pictogram

Ander positief element: Er werd een nieuw pictogram in omloop gebracht, dat een sneeuwvlok op een achtergrond van bergen voorstelt. Dit symbool geeft aan dat de wintercapaciteiten van de band in kwestie voldoen aan de meest strikte Europese normen. Deze markering zal het mogelijk maken om de voorwaarden waaraan winterbanden moeten voldoen te harmoniseren en om duidelijkheid te scheppen voor de consument.

Weinig invloed op de verkeersveiligheid

Daarentegen kan men uit de studie van het BIVV ook afleiden dat de montage van winterbanden slechts een beperkte impact zal hebben op het aantal letselongevallen, aangezien de meeste letselongevallen zich op een droog wegdek voordoen. In 2012 gebeurden slechts 2% van de letselongevallen op een besneeuwd wegdek, en dit ondanks de zeer strenge winter. Ongevallen op besneeuwd wegdek worden trouwens niet enkel en alleen veroorzaakt door de (verkeerde) banden(keuze). Onaangepaste snelheid of rijden onder invloed van alcohol bijvoorbeeld, kunnen ook mogelijke ongevalsoorzaken zijn. Bij ijzel is overigens geen enkele band efficiënt.

Uit de studie bleek ook dat dit type band geen oplossing biedt voor het probleem van geblokkeerde vrachtwagens of vrachtwagens in schaarstand. Trouwens, bijna 90 % van de vrachtwagens zijn momenteel reeds uitgerust met winterbanden op de aandrijfassen, wat echter niet belet dat de problemen optreden als de vrachtwagens leeg zijn of als de lading slecht verdeeld is.

Sensibiliseren maar niet verplichten

Rekening houdend met al deze factoren en met het feit dat heel wat Belgen zich geen bijkomend stel banden kunnen permitteren, heeft de Staatssecretaris voor Mobiliteit, Melchior Wathelet, besloten om het gebruik van winterbanden niet te verplichten. Daarentegen zal hij elk initiatief ondersteunen dat het gebruik van dit type banden promoot, zowel in het domein van de verzekeringen als op het vlak van de sensibilisering.

Campagne van het BIVV

In deze context heeft de Staatssecretaris aan het BIVV gevraagd om een sensibiliseringscampagne te voeren die onderstreept hoe belangrijk het is dat voertuigen, en in het bijzonder de banden eronder, in goede staat verkeren … op het goede moment. Deze campagne zal dus de klemtoon leggen op het feit dat het afwisselen tussen zomer- en winterbanden in functie van het seizoen de beste garanties biedt qua veiligheid.

Conclusie

's Winters kleedt men zich vanzelfsprekend niet op dezelfde manier als in de zomer en het is derhalve logisch dat men ook andere banden gaat gebruiken in functie van de weersomstandigheden. Dit gezegd zijnde, is het vooral essentieel dat men zijn rijgedrag aan de weersomstandigheden aanpast, ongeacht het bandentype. Om het ongevalsrisico te beperken, dienen bestuurders bij winterse omstandigheden hun snelheid te verminderen en de veiligheidsafstand tussen henzelf en hun voorligger te vergroten, ongeacht of ze al dan niet winterbanden gebruiken. In geen geval mag het gebruik van winterbanden bestuurders ertoe brengen om meer risico's te nemen. Eenieder moet in alle weersomstandigheden verantwoord rijgedrag aan de dag leggen.

Contactpersonen:

Sofie Van Damme (woordvoerster BIVV): 0473/855.944

Isabel Casteleyn (woordvoerster NL Melchior Wathelet): 0476/94.13.37

Sophie Van De Woestyne (woordvoerster FR Melchior Wathelet): 0478/74.38.10

Vias Institute

Haachtsesteenweg 1405 - 1130 Brussel - T +32(0)2 244 15 11

info@vias.be - www.vias.be - BE 0432.570.411

Labels