Veilig naar school - Sensibilisering dode hoek

De firma Bouwmaterialen De Wilde uit Beervelde gaf op 14 maart, met bijstand van het Team Verkeer & Mobiliteit van Politiezone Regio Puyenbroeck, een uiteenzetting over de dode hoek bij vrachtwagens aan de kinderen van de Gemeentelijke Basisschool in Beervelde.

dode hoek

Hoewel het weer niet meeviel, waren alle deelnemertjes en hun leerkrachten erg nieuwsgierig. Zij mochten de zichtbaarheid vanuit een vrachtwagen zelf onderzoeken en waren verbaasd over hoe gering het gezichtsveld van op de bestuurdersplaats was. Na de uiteenzetting kregen zij van de bouwmaterialenfirma een fluohesje cadeau.

Dode hoek

De dode hoek is het gebied rond een voertuig dat de bestuurder niet kan zien door de ramen of door spiegels en camera’s. Ook een personenwagen heeft een dode hoek, maar het gedeelte rond het voertuig waar de bestuurder geen zicht op heeft, is het grootst bij vrachtwagens.

Dodehoekongevallen

Met de lente in het vooruitzicht zullen zich weer meer fietsers en voetgangers in het verkeer begeven. Het is dan ook belangrijk om hen bewust te maken van de gevaren van de dode hoek. Deze kwetsbare weggebruikers zijn immers het vaakst slachtoffer van dodehoekongevallen met ernstige gevolgen.

Uit onderzoek* is gebleken dat de meeste dodehoekongevallen tussen een vrachtwagen en een kwetsbare weggebruiker plaatsvinden in de bebouwde kom en op weekdagen tijdens de kantooruren. Op deze momenten is er door het woon-werkverkeer een piek van weggebruikers.

In hetzelfde onderzoek* wordt aangegeven dat het aantal dodehoekongevallen in België niet nauwkeurig vast te stellen is. Op basis van cijfers van Statbel** kan worden berekend dat er in 2020 door de politie 23 dodehoekongevallen werden geregistreerd. Dit is echter een onderschatting van de problematiek van de dode hoek omdat hier enkel rekening wordt gehouden met de ongevallen waarbij een vrachtwagen rechtsaf slaat en waarbij de kwetsbare weggebruiker en de vrachtwagen op dezelfde weg en in dezelfde richting rijden.

Sensibilisering

Andere - en vooral kwetsbare - weggebruikers moeten zich bewust zijn van de gevaren van de dode hoek wanneer zij zich in de nabijheid van een vrachtwagen bevinden. Goed oogcontact maken met de bestuurder en zich ervan vergewissen dat de chauffeur hen gezien heeft alvorens te passeren of voorbij te steken, is dus de boodschap.

  • * Vias institute (2022) Briefing ‘Dodehoekongevallen’. Brussel, België. Redactie Baptiste Willocq.
  • ** Statbel, Algemene Directie Statistiek - Statistics Belgium.

Labels