Onderschat de stopafstand niet

De stopafstand of de effectieve afstand om volledig tot stilstand te komen is langer dan je denkt. Hou daar rekening mee, want het maakt het verschil tussen tijdig kunnen stoppen of botsen!

De stopafstand is niet gelijk aan de remafstand!

De remafstand is de afstand die je voertuig aflegt vanaf het moment dat je het rempedaal indrukt totdat je volledig stilstaat. Maar, voordat je begint te remmen heb je gemiddeld ook nog 1 seconde nodig om te reageren, dus om eerst het gevaar op te merken, om de situatie vervolgens te evalueren en om er tenslotte gepast op te reageren door bijvoorbeeld je rempedaal in te drukken.

Tijdens die reactietijd leg je uiteraard ook al heel wat afstand af en dat is de reactie-afstand.           

Kortom, de stopafstand is dus gelijk aan de optelsom van de reactie-afstand en de remafstand.

Een hogere snelheid = grotere stopafstand!

Het spreekt voor zich dat hoe sneller je rijdt, hoe groter je stopafstand wordt. Niet alleen de remafstand vergroot naarmate je sneller rijdt, ook de afgelegde afstand tijdens de reactietijd wordt een stuk langer. Zelfs een klein snelheidsverschil kan voor een wereld van verschil zorgen als je een noodstop moet maken.                                                                                          

Veronderstel dat je in een schoolomgeving rijdt en dat er 13 meter voor je auto plots een kind de straat oploopt.          

 - Als je dan tegen 30 km/u rijdt en een noodstop maakt, dan leg je tijdens het reageren en voordat je nog maar begint te remmen 8,3 m af en nog eens 4,6 m tijdens het effectieve remmen. Je zal dan volledig stilstaan na 12,9 m en je hebt dus een botsing met dat kind nipt kunnen vermijden.

- Rij je echter tegen 50 km/u en je moet diezelfde noodstop maken, dan heb je al 13,9 m afgelegd vooraleer je effecief begint te remmen en daarna heb je nog eens 12,9 m nodig om vollledig tot stilstand te komen. In dat geval sta je dus pas na 26,8 m volledig stil. Maar veel erger, je zou in dat geval het kind aanrijden tegen 50 km/u en dat kan uiteraard catastrofale gevolgen hebben!

Hoe bereken je de stopafstand op een droog wegdek?

1. De reactie-afstand

Bereken eerst de afgelegde afstand tijdens een normale reactietijd van 1 seconde. Deel hiervoor de snelheid waarmee je rijdt door 10 en vermenigvuldig dat getal vervolgens met 3. Dat geeft bij:

50 km/u: 5 x 3 = 15 meter

70 km/u: 7 x 3 = 21 meter

120 km/u: 12 x 3 = 36 meter

2. De remafstand?

Bereken vervolgens de afstand van het moment dat je begint te remmen tot je volledig stilstaat. Deel hiervoor de snelheid waarmee je rijdt door tien, vervolgens vermenigvuldig je dat getal met zichzelf en tenslotte deel je dat resultaat door 2.                                        

Dat geeft bij:                                                                                                                                

50 km/u: (5 x 5) : 2 = 12,5 meter

70 km/u: (7 x 7) : 2 = 24,5 meter

120 km/u: (12 x 12) : 2 = 72,0 meter



3. De totale stopafstand?

De reactie-afstand + de remafstand = de totale stopafstand

Dat geeft bij:

50 km/u: 15 + 12,5 = 27,5 meter

70 km/u: 21 + 24,5 = 45,5 meter

120 km/u: 36 + 72,0 = 108 meter

Het spreekt natuurlijk voor zich dat op een nat wegdek de remafstand en bijgevolg ook de totale stopafstand nog langer zal zijn.

Gebruik via https://stopafstand.rijbewijzer.be de stopafstandsimulator om in functie van de snelheid waarmee je rijdt en de staat van het wegdek je stopafstand te berekenen.

Een eenvoudige truc om voldoende afstand te houden tot je voorligger!

Het is absoluut noodzakelijk dat je steeds rekening houdt met je totale stopafstand om een kop-staartaanrijding te vermijden. Het komt er dus op aan om tijdens het rijden altijd snel en eenvoudig te kunnen berekenen of je op voldoende veilige afstand van het voertuig voor je rijdt. En dat kan dankzij volgend handigheidje:

Op een droog wegdek deel je de snelheid waarmee je rijdt door 10 en vermenigvuldig je dat getal vervolgens met zichzelf.

Dat geeft bijvoorbeeld bij:

70 km/u: 70 : 10 = 7 x 7 = 49 meter

90 km/u: 90 : 10 = 9 x 9 = 81 meter             

Op een nat wegdek tel je bij het resultaat van een droog wegdek de helft bij

Dat geeft bijvoorbeeld bij:

70 km/u: 49 + 24,5 =   73,5 meter

90 km/u: 81 + 40,5 = 121,5 meter

Deze ruwe en snelle schatting resulteert dus in uitkomst die wel wat hoger is dan de bovenstaande berekeningen. Maar, enkele meters meer om een obstakel en een ongeval te vermijden kan heus geen kwaad!

Bron: Secunews

Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer Lokale Politie Gent via het contactformulier of telefonisch via 09 266 61 11.