Dag van de Motorrijder PZ Gent 2023

Als motorrijder rijd je waarschijnlijk liever niet in de regen. Maar tenzij je je motor enkel gebruikt bij mooi weer zal dat jammer genoeg wel eens voorkomen. En natuurlijk moet je bij regenweer kledij en rijstijl aanpassen!

Het belang van banden en een goede uitrusting

Besteed eerst en vooral genoeg aandacht aan de banden: zij moeten voldoende grip hebben op het wegdek. Houd er rekening mee dat versleten banden minder goed het water afvoeren, waardoor je meer kans hebt op aquaplaning. Ook hypersport- of racebanden zijn niet geschikt voor regenweer.
Controleer ook de druk van de banden, die moet aan de normen van de fabrikant voldoen.

Vervolgens moet je voor een goede uitrusting zorgen. Midden in de zomer kan een fikse regenbui er al voor zorgen dat je kou vat, dit geldt dus zeker voor een winterse bui! Als motorrijder moet je daarom beschermende kledij dragen waarin je droog blijft, van de handschoenen tot de laarzen!

Wat de helm betreft: gebruik de in de handel verkrijgbare producten waardoor je vizier aan de binnenkant niet kan aandampen en aan de buitenkant waterafstotend is. Hierdoor zal je een beter zicht kunnen behouden. En een goed zicht kan je leven redden, dat kunnen we niet genoeg benadrukken!

Op de weg

Wanneer je op nat wegdek rijdt kan je beter soepel en voorzichtig rijden zonder te snel op te trekken, anders loop je het risico de controle te verliezen over het achterwiel. En je moet ook vooral ver vooruit kunnen kijken. Als motorrijder moet je immers nog meer kunnen anticiperen als het nat is dan op een droog wegdek.

Aangezien de remafstand bij regenweer langer is moet je ook meer veiligheidsafstand houden. Als een automobilist voor je remt, moet je dit ook doen, terwijl je tegelijkertijd in je achteruitkijkspiegels moet kijken om te weten wat er achter je gebeurt.

Om goed te kunnen remmen moet je ver vooruit kijken en niet enkel naar wat er zich onmiddellijk voor je wiel gebeurt. Meestal rem je met de voorrem; gebruik deze voorzichtig maar vastberaden. Te veel de achterrem gebruiken kan het wiel blokkeren zodat je op de grond belandt! Probeer niet te remmen op wegmarkeringen (witte lijnen of zebrapaden) of op putdeksels.

Neem geen te scherpe bochten! Je moet je snelheid matigen in bochten en de bocht zo wijd mogelijk nemen, maar wel binnen de witte lijnen blijven. Nadien kom je dan naar de binnenkant van de bocht om tot slot uit de bocht te komen en weer naar de buitenkant van het baanvak gaan om verder te rijden.

Rotondes zijn ook een delicate zaak voor motorrijders, zeker in de regen! Je moet de bochten immers nemen aan een lage snelheid; het is dus belangrijk om heel goed op te letten.

Tot slot moet je extra voorzichtig zijn wanneer het regent na een lange periode van droogte. De verschillende stoffen die zich op de weg hebben opgehoopt (sporen van olie, brandstof en remvloeistof) maken het wegdek nog gladder zolang ze niet zijn weggespoeld. Eén enkele raad in dit geval: vertragen!

Als motorrijder rijd je waarschijnlijk liever niet in de regen. Maar tenzij je je motor enkel gebruikt bij mooi weer zal dat jammer genoeg wel eens voorkomen. En natuurlijk moet je bij regenweer kledij en rijstijl aanpassen!

 Het belang van banden en een goede uitrusting

Besteed eerst en vooral genoeg aandacht aan de banden: zij moeten voldoende grip hebben op het wegdek. Houd er rekening mee dat versleten banden minder goed het water afvoeren, waardoor je meer kans hebt op aquaplaning. Ook hypersport- of racebanden zijn niet geschikt voor regenweer.
Controleer ook de druk van de banden, die moet aan de normen van de fabrikant voldoen.

Vervolgens moet je voor een goede uitrusting zorgen. Midden in de zomer kan een fikse regenbui er al voor zorgen dat je kou vat, dit geldt dus zeker voor een winterse bui! Als motorrijder moet je daarom beschermende kledij dragen waarin je droog blijft, van de handschoenen tot de laarzen!

Wat de helm betreft: gebruik de in de handel verkrijgbare producten waardoor je vizier aan de binnenkant niet kan aandampen en aan de buitenkant waterafstotend is. Hierdoor zal je een beter zicht kunnen behouden. En een goed zicht kan je leven redden, dat kunnen we niet genoeg benadrukken!

Op de weg

Wanneer je op nat wegdek rijdt kan je beter soepel en voorzichtig rijden zonder te snel op te trekken, anders loop je het risico de controle te verliezen over het achterwiel. En je moet ook vooral ver vooruit kunnen kijken. Als motorrijder moet je immers nog meer kunnen anticiperen als het nat is dan op een droog wegdek.

Aangezien de remafstand bij regenweer langer is moet je ook meer veiligheidsafstand houden. Als een automobilist voor je remt, moet je dit ook doen, terwijl je tegelijkertijd in je achteruitkijkspiegels moet kijken om te weten wat er achter je gebeurt.

Om goed te kunnen remmen moet je ver vooruit kijken en niet enkel naar wat er zich onmiddellijk voor je wiel gebeurt. Meestal rem je met de voorrem; gebruik deze voorzichtig maar vastberaden. Te veel de achterrem gebruiken kan het wiel blokkeren zodat je op de grond belandt! Probeer niet te remmen op wegmarkeringen (witte lijnen of zebrapaden) of op putdeksels.

Neem geen te scherpe bochten! Je moet je snelheid matigen in bochten en de bocht zo wijd mogelijk nemen, maar wel binnen de witte lijnen blijven. Nadien kom je dan naar de binnenkant van de bocht om tot slot uit de bocht te komen en weer naar de buitenkant van het baanvak gaan om verder te rijden.

Rotondes zijn ook een delicate zaak voor motorrijders, zeker in de regen! Je moet de bochten immers nemen aan een lage snelheid; het is dus belangrijk om heel goed op te letten.

Tot slot moet je extra voorzichtig zijn wanneer het regent na een lange periode van droogte. De verschillende stoffen die zich op de weg hebben opgehoopt (sporen van olie, brandstof en remvloeistof) maken het wegdek nog gladder zolang ze niet zijn weggespoeld. Eén enkele raad in dit geval: vertragen!

Bron: Secunews.be