Hoe en wanneer kan je een kind leren zelfstandig aan het verkeer deel te nemen?

Kinderen zijn erg kwetsbaar in het verkeer: ze zijn snel afgeleid, impulsief, klein van gestalte en ze hebben niet dezelfde perceptie van gevaar als een volwassene. Hoe kunnen we ze zelfstandig maken?

         



Uit studies blijkt dat een kind zich pas vanaf de leeftijd van ongeveer 8 jaar bewust wordt van de risico’s op ongevallen. Maar het is pas vanaf 10 à 11 jaar dat een kind de noodzaak van preventie inziet en onveilige verkeerssituaties kan inschatten. Door het goede voorbeeld te geven kunnen ouders hun kind na enkele maanden zelf het initiatief laten nemen en controleren in hoeverre het zich bewust is geworden van de risico's en op de juiste manier reageert.





Kinderen begeleiden tot de leeftijd van 8 jaar



We bevelen aan om kinderen onder de 8 jaar niet alleen op straat te laten gaan. Daar zijn verschillende redenen voor:

  • De behoefte om te spelen, te lopen of een vriendje te plagen overheerst bij kinderen, ongeacht of ze zich nu op straat bevinden of op de speelplaats.

     
  • Jonge kinderen besteden slechts aan één ding tegelijk aandacht. Ze zullen bijvoorbeeld de straat oversteken om een bal te gaan halen, zonder rekening te houden met het verkeer.

     
  • Wat zich vlak voor hen afspeelt krijgt alle aandacht, zij merken nauwelijks op wat er daarnaast gebeurt.

     
  • Kinderen maken geen onderscheid tussen zien en gezien worden. Wanneer zij een auto zien aankomen, denken ze dat de bestuurder van die auto hen ook heeft gezien.

     
  • Kinderen van 7 à 8 jaar zijn nog niet in staat om afstanden en bewegingen van voertuigen even goed in te schatten als volwassenen.

     
  • Vóór de leeftijd van 8 jaar is het voor kinderen moeilijker om geluiden te identificeren en te lokaliseren. Zij zullen dus niet noodzakelijk in de juiste richting kijken als ze het geluid van een auto of een bromfiets horen. Bovendien zullen ze niet onmiddellijk het verband leggen tussen het geluid van een voertuig en het feit dat dit in beweging is.

     

Hen zelfstandig maken, zonder risico’s te nemen?

  • Ze moeten het zo jong mogelijk en geleidelijk aan leren, in functie van hun maturiteit en door regelmatig met hen op straat te wandelen. 

     
  • Geef zeer concreet advies, eenvoudig geformuleerd en op een kalme manier, zonder de kinderen onder druk te zetten, an de hand van duidelijke voorbeelden.

     
  • Het is absoluut noodzakelijk om de oefeningen te herhalen, zelfs systematisch wanneer er geen gevaar is. Ga methodisch te werk: voortonen - samen doen - alleen laten doen - observeren. 

     
  • Hou rekening met het gezichtsveld van het kind, ga desnoods op je hurken zitten om op dezelfde ooghoogte te kijken.

     
  • Benadruk de basisregels en de mogelijke gevaren op het traject: opritten, garages, of hindernissen op het voetpad waar je omheen moet.

     
  • Leg uit wat de verkeerslichten, en -borden en wegmarkeringen betekenen en geef uitleg bij de rol van schoolbegeleiders of klaarovers.

Bron: Secunews.be

Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer Lokale Politie Gent via het contactformulier of telefonisch via 09 266 61 11.