Het is voor kwetsbare weggebruikers van levensbelang om uit de dode hoek van een vrachtwagen te blijven. Hoe kan ik veilig rijden in de buurt van een stilstaande of afdraaiende vrachtauto?

Waar bevindt zich de dode hoek rond een vrachtwagen?

A. Voor en rond de bestuurderscabine
Omdat de chauffeur hoog zit en daardoor letterlijk over je heen kijkt als je dicht bij de cabine staat is er een grote dode hoek vlak voor een vrachtwagen en rechts naast de bestuurderscabine.

B. Achter de vrachtwagen
Een vrachtwagen heeft geen achterruit en daardoor kan de bestuurder nooit zien wat zich daar afspeelt. Daarom is de dode hoek achter het voertuig ook zeer groot.

C. Rechts van de vrachtwagen
Omdat de bestuurder in zijn rechterspiegels slechts een deel ziet van wat er gebeurt is er ook daar een hele grote dode hoek. Meer nog, omdat de ligging van die dode hoek zich verplaatst als de vrachtwagen afdraait komt een kwetsbare weggebruiker daar (op het fietspad of de rijbaan) in de dode hoek terecht.   Hoe blijf je uit de dode hoek? 

  • Blijf altijd op een veilige afstand van een vrachtwagen en geef hem liever voorrang.
  • Stel je nooit op achter een vrachtwagen of vlak voor of naast de bestuurderscabine. 
  • Wacht aan een kruispunt niet naast een vrachtwagen en rijd er ook nooit rechts langs.
  • Als een vrachtwagen aan een kruispunt vertraagt of staat te wachten, blijf er dan altijd minstens 3 meter achter en rechts van.
  • Kom je als eerste aan een kruispunt, zet je dan ver genoeg naar voor in het opstelvak voor fietsers.
  • Komt er nadien een vrachtwagen staan, maak dan altijd oogcontact met de chauffeur. Zo ben je er zeker van dat hij je gezien heeft. Voor je een manoeuvre uitvoert, geef je mekaar best een duidelijk teken.
  • Laat een vrachtwagen die een rotonde wil verlaten of oprijden altijd voorgaan of, nog beter, stop. Op een rotonde zit je als fietser immers bijna altijd in de dode hoek.    


Nog enkele belangrijke weetjes! 

- De verplichte dodehoekspiegel of -camera verkleint de zone van de dode hoek wel, maar er blijven rond de vrachtwagen zones waar de chauffeur je niet kan zien.

- Zowel links als rechts afslaande vrachtwagens kunnen een gevaar vormen. Om links af te draaien wijkt een vrachtwagen meestal eerst uit naar rechts waardoor hij dikwijls ook deels op het fietspad of de rijbaan rechts naast hem terechtkomt. Het spreekt voor zich dat dit voor de weggebruikers rechts van hem gevaarlijk kan zijn.
Blijf in dat geval en zeker als je achteraan op een vrachtwagen of autobus de boodschap ‘Opgelet zwenkt uit’ leest op 3 meter rechts achter de vrachtwagen wachten en rijd pas verder als het manoeuvre volledig voltooid is.

- Dankzij een fluohesje en goede fietsverlichting merkt een vrachtwagenbestuurder je wellicht sneller op als je nog niet in de dode hoek verdwenen bent. Eens in de dode hoek ziet de chauffeur je niet meer, zelfs niet met een fluohesje of goede fietsverlichting.

- Niet alleen vrachtwagens, maar ook bestelwagens, bussen, autocars, tractoren en zelfs personenwagens hebben een dode hoek. De oppervlakte van de dode hoek is natuurlijk rondom een vrachtwagen het grootst is. 

 

Bron: Secunews.be en VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde)

Dode hoek vrachtwagen