Actie zwaar vervoer - €2990 aan onmiddellijke inningen

De aanwezigheid van een zeehaven en diverse industriezones zorgen ervoor dat zwaar vrachtvervoer een belangrijk aandeel vormt van het verkeer op de Gentse wegen. De tol van ongevallen met vrachtwagens is vaak hoog en gaat gepaard met grote verkeershinder. Daarom organiseert de Verkeersdienst van de Lokale Politie Gent op regelmatige basis gerichte controles op het vrachtvervoer.

Eén van deze controles werd uitgevoerd op woensdag 11 mei 2016, van 15.00 tot 21.00 uur. De controle vond plaats op de John Kennedylaan te Sint-Kruis-Winkel. Alle geselecteerde voertuigen werden afgeleid naar het terrein aan de weegbrug langsheen de E34 te Zelzate.

In samenwerking met twee externe partners, nl. de Arbeidsinspectie en de Sociale Inspectie, werden in totaal 13 vrachtwagens aan een grondige controle onderworpen. Alle chauffeurs legden een negatieve ademtest af. Volgende overtredingen werden vastgesteld:

  • 2 onmiddellijke inningen van €55 wegens het niet respecteren van het inhaalverbod
  • 1 onmiddellijke inning van €165 wegens overtredingen inzake ladingzekering
  • 3 onmiddellijke inningen (€385, €1100 en €330) wegens overtredingen inzake de rij- en rusttijden
  • 1 administratieve inning (€900) wegens overschrijding van de maximumhoogte en -lengte van het transport
  • 1 proces-verbaal voor overtredingen op ladingzekering, inbreuken inzake uitzonderlijk vervoer en overschrijding van de maximumlengte
  • 1 proces-verbaal voor overtreding inzake uitzonderlijk vervoer en verzekering
  • 2 processen-verbaal wegens niet-inschrijving en niet-verzekering van het gebruik van buitenlandse proefrittenplaten

Daarnaast werden twee vrachtwagens getakeld omdat ze niet verzekerd waren. De Sociale Inspectie en de Arbeidsinspectie deden bovendien diverse controles inzake sociale dumping van buitenlandse werknemers.

Waarom zijn dergelijke controles belangrijk?

Controles op bezoldigd zakenvervoer zijn een gespecialiseerde materie. De wetgeving is complex en verdeeld over het gewestelijk, nationaal en Europees niveau. De controles zijn dan ook echt teamwerk waarin de leden hun eigen knowhow inbrengen.

Op het terrein besteedt de politie vooral aandacht aan deelaspecten die vaak oorzaken van ongevallen zijn:

  • Respecteren van de rij- en rusttijden: Het spreekt vanzelf dat een oververmoeide chauffeur in een zware vrachtwagen niet kan. Fraude met de tachograaf is tevens een gevaarlijke vorm van concurrentievervalsing.
  • Uitzonderlijk vervoer: Dit zijn de echt grote jongens op de baan. Deze vrachtwagens hebben afmetingen die groter zijn dan hetgeen normaal toegelaten is. Ze rijden met een speciale vergunning en meestal bijkomende signalisatie of zelfs een escorte. Uiteraard zijn voor het "uitzonderlijk" transport uitzonderlijke veiligheidsnormen van toepassing.
  • ADR: het transport van gevaarlijke stoffen. De voertuigen zijn te erkennen aan de typische oranje gevarenplaat die ze dragen. Uiteraard dienen deze transporten aan bijzondere veiligheidstransporten voldoen. Een ongeval met een ADR-voertuig kan voor heel wat verkeersellende zorgen.
  • Overlading: Op de weegbruggen van de Federale Politie in Gentbrugge en Zelzate kan nagegaan worden of voertuigen niet overladen zijn. Overlading verlengt o.a. de remafstand. Te zwaar geladen vrachtwagens zorgen ook voor schade aan het wegdek.
  • Ladingzekering: Ladingverlies zorgt voor veel ergernis en vaak onmiddellijk gevaar. Een schuivende lading kan er de oorzaak van zijn dat de bestuurder de controle over het stuur verliest. Als dan ook nog een deel op de rijbaan terecht komt, is een verkeerschaos in de maak.
  • Landbouwvoertuigen: Deze voertuigen zijn in principe ontworpen voor het uitvoeren van landbouwactiviteiten. Er zijn dan ook een aantal vrijstellingen voorzien om de landbouwers niet te onderwerpen aan de strenge regels van het bezoldigd zakenvervoer. Gewone transporten zoals grondverzet zijn toegelaten maar enkel onder bepaalde voorwaarden. Misbruik van de vrijstellingen voor de landbouwers lijdt tot concurrentievervalsing met de reguliere transportsector. Een stedelijke omgeving, waar ze vaak op bouwwerven ingezet worden, is niet de echte "biotoop" van tractoren. Ze vormen door hun constructie een gevaarlijke combinatie met zwakke weggebruikers als fietsers.

Uiteraard worden ook de gewone verkeersregels zoals het inhaalverbod, de technische uitrusting van de voertuigen en alcohol-/drugsgebruik in de gaten gehouden.

Labels