Superflitspaal viert eerste verjaardag

Op 7 oktober 2015 werd de mobiele flitspaal van de lokale politie Gent op de Oude Houtlei aan de pers voorgesteld. De 'Lidar', zo genoemd naar de lasertechnologie waarmee het toestel uitgerust is, werd in eerste instantie ingezet in de uitgebreide zone 30 binnen de Gentse stadsring. Daarnaast wordt de Lidar ook ingezet in de analyse en aanpak van verkeersoverlast door snelheid of als extra sensibilisering aan scholen of ongevalsgevoelige locaties. Alleen al door de duidelijke zichtbaarheid van het toestel hoopt de politie een sensibiliserende werking op het rijgedrag van de bestuurders uit te oefenen. Het nieuwe toestel kreeg al snel de bijnaam 'superflitspaal' van de Gentenaars. Op sociale media verschenen berichten om de bewegingen ervan te volgen en te delen.

Met open vizier

De Lidar wordt niet gecamoufleerd of verborgen: op het toestel zijn reflecterende stickers met het logo van de politie en de slogan "PZ Gent. Veilig verkeer" aangebracht. De flitspaal wordt beschermd door twee opvallende gele betonblokken. De Gentse politie communiceert open over de opstelplaatsen: die worden wekelijks via Twitter en de website wereldkundig gemaakt.

Voordelen

De superflitspaal heeft in vergelijking met andere mobiele flitscamera's (in anonieme politievoertuigen) het bijkomend voordeel dat hij ook kan flitsen op locaties waar door reflecties van metaal (bv. van trams of geparkeerde voertuigen) de klassieke radarcamera's geen betrouwbare metingen kunnen doen. Zeker in de binnenstad is dit een belangrijk punt.

Daarnaast blijft de superflitspaal een week op post en registreert hij de snelheden van alle passerende voertuigen, 24 uur per dag. Dit is onmogelijk te realiseren met bemande mobiele flitscontroles.

Deze continue metingen leverden de politie ook een schat aan gegevens voor verdere statistische verwerking.

Projecten

De aanwezigheid van de Lidar in een straat leidde vaak tot een duidelijke daling van de gemiddelde snelheid en overtredingsgraad in vergelijking met voorafgaande anonieme metingen. De meeste buurtbewoners waren dan ook enthousiast wanneer ze de superflitspaal in hun straat zagen landen, en zagen hem een week later met lede ogen vertrekken. De politie kreeg dan ook veel vragen van Gentenaars om de Lidar in hun straat op te stellen. Enkele klachtendossiers werden geselecteerd voor intensievere controles, zoals de overlast van woon-werkverkeer (bv. bij ploegenwissels) rond de Gentse haven (Oostakker). Gedurende de maand augustus 2016 werd de superflitspaal ingezet in vier straten rond de Gentse haven.

Gedurende de maand september stelde de Verkeersdienst van de lokale politie de Lidar telkens een week op aan een Gentse basisschool, om een steentje bij te dragen aan veilig verkeer rond scholen. De Lidar werd voor die gelegenheid even herdoopt tot Sammeke. Leerlingen van de scholen konden Sammeke van dichtbij bewonderen en kregen een woordje uitleg over de werking en veilig verkeer in het algemeen (foto: de eerste actiedag van Sammeke aan de school Westerhem in Sint-Denijs-Westrem).

Een meer symbolische aanpak was de opstelling van de Lidar in de directe omgeving van gedenktekens voor verkeersslachtoffers (zoals op de Gasmeterlaan en Nieuwevaart, zie foto), een mooie combinatie van sensibilisering en repressie waar nodig.

Resultaten en toekomst

Het voorbije jaar heeft de superflitspaal op 52 locaties gestaan, 41 daarvan waren binnen de uitgebreide zone 30. In die tijd flitste hij 41.412 overtreders, waarvan 462 bestuurders in aanmerking kwamen voor de intrekking van hun rijbewijs.

Wanneer we de ongevallencijfers binnen PZ Gent naast elkaar leggen , voor inzet Lidar en na inzet Lidar, merken we een daling van bijna 11% in de verkeersongevallen met zwaar gewonden en 4.5% bij de lichtgewonden. Maakt in totaal een daling met 5% voor wat verkeersongevallen met lichamelijk letsel betreft.

De Lidar wordt naast de zone 30 ook ingezet op ongevalsgevoelige locaties en klachtlocaties, dikwijls gepaard gaande met omleidingen door wegenwerken, maar ook in schoolomgevingen.

De Lidar heeft gedurende 1 jaar 24/24 en 7/7 de wacht gehouden op het Gentse grondgebied. Dit zal zeker een verhoging van de pakkans met zich meegebracht hebben. Door ook permanent te communiceren over onze acties, dus door het voeren van een actief communicatiebeleid, willen we duidelijk stellen dat het ons te doen is om de verkeersveiligheid te verhogen, een mentaliteitswijziging teweeg te brengen en zo het aantal letselongevallen te doen dalen.

De inzet van de Lidar zal zeker bijgedragen hebben tot alertheid van de bestuurders en het aanpassen van de snelheid. Uiteraard zullen onze anonieme flitscontroles, vaste flitspalen en acties specifiek naar gordeldracht, gsmgebruik achter het stuur, alcohol en drugs in het verkeer en snelheidscontroles met interceptie, bijgedragen hebben tot deze vastgestelde daling van het aantal letselongevallen.

Ook in zijn tweede dienstjaar bij de Gentse politie zal de Lidar wekelijks een andere locatie aandoen. Er zullen bijvoorbeeld opstelplaatsen van het voorbije jaar opnieuw aangedaan worden om vergelijkingen te kunnen trekken. Uiteraard zal er nog verder gewerkt worden op locaties waarover klachten rond verkeersveiligheid binnenkomen. Ook Sammeke zal na bepaalde schoolvakanties postvatten aan Gentse scholen om een oogje in het zeil te houden.

Labels