Het fietspad is er voor alle fietsers

Het succes van de fiets binnen het nieuwe mobiliteitslandschap in de binnenstad kent ook wat groeipijnen. De fietsroutes worden steeds drukker en het aantal bewegingen tussen fietsers onderling groeit exponentieel.Vanuit mobiliteits- en milieustandpunt kunnen we het stijgend aantal fietsers alleen maar toejuichen. Cijfers van verzekeraars en het BIVV wijzen er echter op dat het aantal ongevallen met fietsers toeneemt. Het valt daarbij op dat het aantal ongevallen tussen fietsers stijgt.

Er is de strijd om ruimte, niet alleen op de weg met auto's, maar ook op het fietspad. We zien ook een grote diversiteit in de soorten fietsen die zich in het verkeer begeven: naast de klassieke stadsfiets zien we meer en meer bakfietsen (die nu eenmaal meer plaats innemen) en elektrische fietsen (die een pak sneller kunnen rijden dan de gemiddelde fiets). Ook dat zijn factoren die kunnen leiden tot een stijging van het aantal ongevallen, bijvoorbeeld bij inhaalmanoeuvres. De aanpassingen aan de infrastructuur zorgen ervoor dat fietsers op de grote routes gescheiden van het gemotoriseerd verkeer rijden en hebben al veel bijgedragen aan de veiligheid.

Het is voor de politie moeilijk om toezicht te houden op deze nieuwe "fietsstromen". Op specifieke punten organiseert de Gentse politie wel regelmatig controles op het naleven van de verkeersregels.

De fietsers zijn zelf een belangrijke partner in ons streven om de nieuwe duurzame mobiliteit ook zo veilig mogelijk te laten verlopen. Fietsen is leuk en gezond en maakt de stad leefbaar. Hou het ook veilig door aandacht te hebben voor de andere weggebruikes en de verkeersregels te respecteren. Een rood licht geldt ook voor fietsers (tenzij een speciaal verkeersbord je toelaat met de fiets door te rijden in een bepaalde richting), haaientanden op het fietspad zijn geen graffiti maar betekenen dat je voorrang moet verlenen, en rij niet roekeloos als je een andere fietser inhaalt. Meer tips kan je hier lezen.

Labels