Duplicaat parkeerkaart voor personen met een handicap
Wanneer een parkeerkaart voor gehandicapte personen gestolen, verloren of beschadigd is, kan de houder een duplicaat van deze kaart aanvragen. De geldigheid van de oorspronkelijke kaart vervalt na zeven dagen nadat het duplicaat is afgeleverd, ook wanneer ondertussen de kaart teruggevonden zou worden.
Wanneer een parkeerkaart voor gehandicapte personen gestolen, verloren of beschadigd is, kan de houder een duplicaat van deze kaart aanvragen bij de Directie-generaal Personen met een handicap. De beschadigde of onleesbare kaart moet ten laatste bij de aflevering van de nieuwe kaart teruggestuurd worden. Indien de kaart verloren, gestolen of vernietigd is, moet een verklaring opgesteld door een bevoegde overheid hierover bij de aanvraag om hernieuwing gevoegd worden. Indien de verloren of gestolen kaart teruggevonden wordt nadat de titularis een duplicaat heeft aangevraagd, is het verboden de verloren of gestolen kaart verder te gebruiken en dient deze onmiddellijk teruggestuurd te worden naar de Directie-generaal Personen met een handicap. De geldigheid van de kaart vervalt na zeven dagen nadat de Directie-generaal Personen met een handicap een duplicaat heeft afgeleverd op verzoek van de titularis van de kaart, ongeacht de reden voor de aanvraag van het duplicaat. In geval er achtereenvolgens meerdere duplicaten werden afgeleverd, is enkel het laatst uitgereikte duplicaat geldig. Indien vastgesteld wordt dat een titularis voor de derde keer binnen een tijdspanne van één jaar een duplicaat aanvraagt, wordt het derde duplicaat pas na een wachtperiode van drie maanden uitgereikt. De titularis kan een uitzondering hierop aanvragen mits motivering. Dat verzoek wordt voorgelegd aan de Directeur-generaal van de Directiegeneraal Personen met een handicap die hierover een beslissing neemt binnen de dertig dagen na ontvangst van de aanvraag tot het verlenen van een uitzondering.