Controle zwaar vervoer 19-10-2020

Rijden met zwaar vervoer houdt een grote verantwoordelijkheid in. Ongevallen waarbij een vrachtwagen betrokken is, hebben vaak grote gevolgen. Daarom worden inbreuken met en door zwaar vervoer ook zeer zwaar beboet. Tijdens een controle op zwaar vervoer, met focus op uitzonderlijke transporten, controleerde de Gentse politie gisteren 15 transporten. Zij stelde daarbij 15 overtredingen vast, met een totaal boetebedrag van meer dan 6.000 euro.

Gisteren hield de verkeersdienst van PZ Gent een actie gericht op bezoldigd zakenvervoer met bijzondere aandacht voor uitzonderlijke transporten. De controle vond plaats in de John F. Kennedylaan tussen 6u30 en 12u30. In die tijdsspanne werden 15 transporten aan een grondige controle onderworpen.

De politie stelde volgende overtredingen vast:

  • 6 chauffeurs waren in overtreding met de rij- en rusttijden.  Hiervoor dienden allen een onmiddellijke inning te betalen (2 x €110, €220, €440, €1320 en € 1694)
  • 3 voertuigen waren niet in orde met de technische eisen, en vormden hierdoor een gevaar voor andere weggebruikers, in het bijzonder voor zwakke weggebruikers. Allen betaalden een onmiddellijke inning (3 x €350), en de voertuigen werden ter plaatse in orde gebracht alvorens zij hun weg konden verder zetten.
  • 2 autotransporten waren te hoog.  Zij dienden een administratieve inning te betalen (1 x €80 en 1 x €400).  Beide transporten dienden één voertuig achter te laten zodat zij zich aan de reglementaire maxima konden houden.
  • bij één voertuig was de lading niet correct vastgemaakt. Hiervoor werd een onmiddellijke inning van €75 euro aangerekend.
  • 1 Frans transport was niet in orde met zijn inschrijving en had geen correcte kentekenplaten.  Het voertuig werd geïmmobiliseerd en een PV werd opgesteld.
  • 1 chauffeur werd geverbaliseerd wegens het rijden over de pechstrook. (€174)
  • 1 chauffeur werd opgeschreven wegens het overschrijden van de doorlopende witte lijn (€174)

In totaal werd er ter plaatse 6.048 Euro betaald.

Waarom zijn deze controles belangrijk?

Rijden met zwaar vervoer houdt een grote verantwoordelijkheid in. Ongevallen waarbij een vrachtwagen betrokken is, hebben vaak grote gevolgen. Daarom worden inbreuken met en door zwaar vervoer ook zeer zwaar beboet. 

Controles op bezoldigd zakenvervoer zijn een gespecialiseerde materie. De wetgeving is complex en verdeeld over het gewestelijk, nationaal en Europees niveau. Het is dan ook echt teamwerk waarin de leden hun eigen knowhow inbrengen. Op het terrein besteedt de politie vooral aandacht aan deelaspecten die vaak oorzaken van ongevallen zijn:

  • Respecteren van de rij- en rusttijden: Het spreekt vanzelf dat een oververmoeide chauffeur in een zware vrachtwagen niet kan. Fraude met de tachograaf is tevens een gevaarlijke vorm van concurrentievervalsing.
  • Uitzonderlijk vervoer: dit zijn de echt grote jongens op de baan. Deze vrachtwagens hebben afmetingen die groter zijn dan hetgeen normaal toegelaten is. Ze rijden met een speciale vergunning en meestal bijkomende signalisatie of zelfs een escorte. Uiteraard zijn voor het " Uitzonderlijk" transport uitzonderlijke veiligheidsnormen van toepassing.
  • ADR: het transport van gevaarlijke stoffen. De voertuigen zijn te erkennen aan de typische oranje gevarenplaat die ze dragen. Uiteraard dienen deze transporten aan bijzondere veiligheidstransporten voldoen. Een ongeval met een ADR-voertuig kan voor heel wat verkeersellende zorgen.
  • Overlading: Op de weegbruggen van de Federale Politie in Gentbrugge en Zelzate kan nagegaan worden of voertuigen niet overladen zijn. Overlading verlengt o.a. de remafstand. Te zwaar geladen vrachtwagens zorgen ook voor schade aan het wegdek.
  • Ladingzekering: Ladingverlies zorgt voor veel ergernis en vaak onmiddellijk gevaar. Een schuivende lading kan er de oorzaak van zijn dat de bestuurder de controle over het stuur verliest. Als dan ook nog een deel op de rijbaan terecht komt is een verkeerschaos in de maak.
  • Landbouwvoertuigen: Deze voertuigen zijn in principe ontworpen voor het uitvoeren van landbouwactiviteiten. Er zijn dan ook een aantal vrijstellingen voorzien om de landbouwers niet te onderwerpen aan de strenge regels van het bezoldigd zakenvervoer. Gewone transporten zoals grondverzet zijn toegelaten maar enkel onder bepaalde voorwaarden. Misbruik van de vrijstellingen voor de landbouwers lijdt tot concurrentievervalsing met de reguliere transportsector. Een stedelijke omgeving, waar ze vaak op bouwwerven ingezet worden, is niet de echte "biotoop" van tractoren. Ze vormen door hun constructie een gevaarlijke combinatie met zwakke weggebruikers als fietsers.

Uiteraard worden ook gewone verkeersregels zoals het inhaalverbod, de technische uitrusting van de voertuigen en alcohol/drugsgebruik in de gaten gehouden.

 

Labels