Valse e-mails & SMS-en met poging tot fraude, bedrog en oplichting: hoe reageer ik het beste?

We worden online of telefonisch allemaal wel eens geconfronteerd met pogingen tot oplichting, bedrog of fraude. 

Hoe reageer je hier nu het beste op?

  1. Vooreerst, bij de minste twijfel ga je niet in het op het bericht. Probeer indien mogelijk de echtheid van het bericht te achterhalen. Bijvoorbeeld, wanneer je een e-mail van je bank gekregen hebt, bel dan even naar je kantoor en vraag na of zij wel degelijk de mail verstuurd hebben. Gebruik daarvoor de nummers die je zelf kent en neem geen contact op via de telefoonnummers of mail adressen die vermeld staan in de e-mail. 
  2. Is het bericht verdacht, stuur het dan door naar verdacht@safeonweb.be, via dit mail adres worden malafide links geblokkeerd.
  3. Je kan op de website "Te Mooi om Waar te zijn" een blacklist nakijken van websites en vennootschappen die gekend staan voor fraude. Let op, ook al stellen de markttoezichthouders alles in het werk om waarschuwingen snel te publiceren, toch is het mogelijk dat de activiteit van een bedrijf dat illegaal handelt op de Belgische markt nog niet is ontdekt of gemeld. Het ontbreken van een waarschuwing over een vennootschap op deze website is dus geen garantie dat deze vennootschap over een geldige vergunning beschikt.Wees daarom altijd voorzichtig.
  4. Je kan steeds de misleiding, bedrog, fraude of oplichting ook melden bij meldpunt.belgie.be. Het meldpunt geeft advies over hoe u het best uw belangen kunt verdedigen. Het lost echter een persoonlijk probleem niet op en geeft geen informatie door over de stand van het onderzoek tegen een onderneming (geheim van het onderzoek).
  5. Ben je ingegaan op een frauduleus bericht en heb je een nadeel geleden, doe dan aangifte op het commissariaat.

 

Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer Lokale Politie Vilvoorde-Machelen via het contactformulier of telefonisch via 02 253 33 33.