Verkeersproject Prieelstraat Asse

Geachte,



De proefopstelling in het centrum van Asse, beter bekend onder de naam "Prieelstraat" doet de jongste tijd heel wat stof oplaaien. In feite is een wijziging aan een bestaande toestand altijd onderhevig aan weerstanden, mensen veranderen nu eenmaal niet zo graag. Nochtans is de proefopstelling voor het verkeer binnen het centrum van Asse zeker niet tot stand gekomen om de buurt, de chauffeurs, winkeliers, en al wie deel neemt aan het verkeer, te pesten !



Het centrum van Asse en vooral de alternatieve verbindingswegen worden geplaagd door sluipverkeer. Misschien is de gps de oorzaak of is het gewoon een zoektocht van de chauffeurs om toch van punt "A" naar punt "B" te geraken ? In zijn zoektocht veroorzaakt hij een gevoel van onveiligheid door te snel rijden in sommige straten of brengen ze de zwakke weggebruikers in gevaar. We moeten hierop ingrijpen om het file probleem, het zoeken naar alternatieve verbindingen, het onveilgiheidsgevoel aan te pakken.

Het gemeentebestuur, de verkeersdienst van het Vlaamse Gewest en de verkeersdienst van de lokale politie hebben zich over het verkeer in Asse-centrum gebogen. Het proefproject Prieelstraat is een resultaat van de vergadering.

Het opzet is het verkeer vanuit de Prieelstraat naar de N9 - N285 te verbieden. De doelstelling is het blokkeren van het kruipunt weg te nemen en gelijktijdig de verkeersstroom, vooral tijdens de spits, vlotter te laten verlopen. Bovenop deze technische ingreep zal er een verscherpte controle worden uitgevoerd op de sluipwegen en de naleving van de signalisatie aan de gewijzigde situatie.

De proefopstelling maakt het mogelijk om na verloop van tijd een evaluatie op te maken met de betrokken partners.

Nog een maatregel om de files korter te maken zijn de tijdelijke verkeerslichten ter hoogte van de wegeniswerken van Aquafin in Waarbeek. De verkeerslichten worden afgesteld in functie van de verkeersdrukte.

Uiteraard zijn de ingrepen "technische ingrepen". Ze lossen niet alles op. Voor sommigen gaan ze niet ver genoeg, voor anderen is het een brug te ver. Het ingrijpen in het verkeer is voor een overgroot deel afhankelijk van het verkeersgedrag. Wat doen wij als chauffeur, als fietser of voetganger ? Misschien eerst eens nagaan of we nu net de auto wel nodig hebben om de kinderen naar school te brengen ? Is het een wijze beslissing de wagen op het trottoir te parkeren voor de krantenwinkel en fietsers en voetgangers hierdoor in gevaar te brengen ?

De verkeersdienst van de politiezone AMOW wil, in samenwerking met de gemeentebesturen de algemene verkeersveiligheid verhogen. Niet alleen het aantal ongevallen met lichamelijk letsel verminderen is een doelstelling, ook het gevoel van veiligheid ligt ons nauw aan het hart. Of we kunnen slagen in ons opzet hangt in grote mate af van de samenwerking die we bereiken, ook van de weggebruiker !



Heb je suggesties, vragen of opmerkingen. Je kan terecht bij : verkeeradmin@amow.be

Telf: 02/456.08.76







Noens Daniel,

commissaris van politie.

Dir. Administratie. -persofficer-

Gsm: 0476/40.91.82


Labels