Resultaten snelheidcontroles 2011

Onze doelstelling is het aantal verkeersongevallen met gekwetsten te laten dalen. Dit is trouwens een uitvloeisel van de nationale verkeersaktie waarvan iedereen al de ruime affiches heeft kunnen waarnemen langsheen de wegen.

Om het aantal ongevallen te laten dalen is het noodzakelijk de oorzaken van een ongeval te onderzoeken en hierop te werken. Zo kan bijvoorbeeld de weginrichting belangrijk zijn, een oversteekplaats die niet juist gekozen wordt, een slechte signalisatie, het niet dragen van de gordel, de wagen parkeren waardoor andere weggebruikers gevaarlijke toeren moeten uithalen, enz… Maar zoals vrijwel iedereen weet vormt de niet aangepaste snelheid de hoofdoorzaak.

Snelheidsmetingen van voertuigen kunnen we doen op verschillende manieren. In eerste instantie staan in onze politiezone op bepaalde plaatsen de gekende flitspalen. Alleen de aanwezigheid ervan heeft een ontradend effect en doet de automobilisten de voet van het gaspedaal als de paal opgemerkt wordt. Je weet immers niet of de flitspaal in werking is.

In 2011 hebben we even de cijfertjes opgediept van de flitspalen geplaatst op de N47-Dorp-Molenstraat in Opwijk ( voor de beide richtingen) en die op de N9-Assestraat -Kapellestraat te Asse. Het zijn deze die vrijwel het ganse jaar konden werken want op sommige plaatsen waar bijvoorbeeld werken uitgevoerd worden stellen we de paal buiten werking. Als de homologatie vervalt, start een nieuwe procedure, waardoor ook hier de paal geruime tijd niet kan gebruikt worden door de politie.

De twee palen zijn goed voor 1.556.601 gecontroleerde wagens. Op de twee punten passeerden vrijwel evenveel wagens, zo'n 780.000… Ook het aantal bekeuringen is vrijwel hetzelfde: N47: 4.882 en de N9; 4664. Zoals iedereen weet krijg je hiervoor een geldboete toegestuurd, ook in dit geval. De twee palen samen zijn goed voor 482.000 € aan boetes. ( dit zijn geen inkomsten voor de politiezone !!). Op de N47 was de hoogst gemeten snelheid in 2011, 114 Km/u en reden er 15 bestuurders door het rode licht. De N9-paal constateerde een hoogste snelheid van 97 Km/u en hier reden er 26 door het rode licht.

In tweede instantie meten we de snelheid door de inzet van een mobiele snelheidsmeter die in een anoniem politievoertuig geplaatst wordt.

Het afgelopen jaar deden we 85 controles. 13 in Asse, 30 in Merchtem; 25 in Opwijk en 17 in Wemmel. De plaats waar we ons opstellen kan afhankelijk zijn van bijvoorbeeld; frequentie van ongevallen, de buurt die klaagt over te snel rijdende auto's, risico's voor zwakke weggebruikers, bebouwde kom, enz…

Enkele opmerkelijke cijfertjes. Op 15 februari 2011, op de Steenweg Op Vilvoorde in Opwijk , in de richting naar Merchtem, 480 wagens gecontroleerd, eentje met een maximum snelheid van 101 Km/u ! Ongeveer hetzelfde verhaal in Merchtem op de Steenweg Op Asse , richting naar Asse, 103 Km/u ( op 24 mei). De top-snelheid stelden we vast op 9 december op de Wolvertemsesteenweg in Merchtem. 932 wagens gecontroleerd rijdende naar Wolvertem, eentje passeerde ons voertuig aan een snelheid van 145 Km/u daar waar max 70 Km/u is toegelaten !

Het totaal gecontroleerde voertuigen met de mobiele camera bedroeg in 2011 ongeveer 41.000. Hiervan waren er .6.900 in overtreding of voor AMOW : 16,8%.

Globaal kunnen we stellen dat onafgezien van de buitensporige inbreuken de overtredingen gemaakt worden door aan een snelheid te rijden tussen de 60 en 80 Km/u waar de toegelaten snelheid 50 km/u is.

Noens Daniel,

commissaris van politie.

Dir. Administratie. -persofficier-

Gsm: 0476/40.91.82

Labels