U ontving een verdachte e-mail (Phishing)

Phishing, afgeleid van het Engelse woord voor hengelen, is een frauduleuze techniek waarbij de identiteit van een persoon of instelling wordt gestolen. De fraudeur doet het slachtoffer geloven dat hij of zij zich tot een betrouwenswaardige partij richt - een bank, administratie, persoonlijke contactpersoon, … - om persoonlijke of professionele informatie los te krijgen. Meestal gebeurt dit via een e-mail, doch het kan zich via andere kanalen voordoen zoals bijvoorbeeld Whatsapp en Facebook. Een bijkomend doel is toegang te nemen over de bankrekening(en) van het slachtoffer en geld over te maken. Hiervoor zal de verdachte vaak, via een list, de bevestigingscodes bekomen via het slachtoffer.

phishing

Wanneer je vermoedt een phishing mail te hebben ontvangen, ga nooit in op wat er gevraagd wordt. Kijk steeds goed naar het e-mailadres vanwaar je de mail ontvangen hebt.

Hieronder vindt je drie regels die je kan volgen waardoor de kans dat je door een phishing bericht zal worden opgelicht minimaal wordt. 

  1. Geef nooit je pincode of codes om te internetbankieren via e-mail, sociale media, sms of telefoon.
  2. Negeer elk bericht dat je via een link naar de betaalsite of app van je bank leidt.
  3. Typ altijd zélf het adres van een website in je browser. Dat geldt dubbel en dik voor de website van je bank. Of open zelf de app van je bank.

Ben je toch slachtoffer van phishing, neem dan zo snel mogelijk contact op met je bankinstelling en stel hen in kennis van de feiten!

Maak het verdachte mailbericht ook onverwijld over aan verdacht@safeonweb.be, met het oog op omleiding van toekomstig bedrieglijk verkeer.

Nadat je hebt klacht neergelegd, maak je best ook melding van de feiten via de site van de FOD Economie, website : https://meldpunt.belgie.be/, zodat er in een later stadium eventuele linken geïdentificeerd kunnen worden.

Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer Lokale Politie Pajottenland telefonisch via 054 31 35 01.