Registratieplicht in HORECA | Harmonisering lokale politie Pajottenland

De Nationale Veiligheidsraad heeft een registratieplicht in de horeca opgelegd vanaf 25 juli.

De lokale politie Pajottenland opteert voor een uniforme registratie in alle horeca-zaken zodat controle mogelijk is en dit vanaf zaterdag 25 juli.

Wat wordt er gevraagd:

  • De tafels dienen op minstens op 1,5 m van elkaar worden geplaatst. Er wordt niet aan de toog bediend (met uitzondering van éénmanszaken). Klanten mogen niet plaatsnemen aan de toog. Ook hier zal op worden gecontroleerd.
  • Bij het betreden van een horeca-zaak moet iedereen zijn handen ontsmetten. Er zal controle worden uitgevoerd door de wijkwerkers op een zichtbare aanwezigheid van ontsmettende middelen aan de ingang van de zaak, alsook in de toiletten.
  • Het betreden van de horeca-zaak gebeurt met mondmasker. Deze mag afgedaan worden van zodra men aan tafel zit. Als men zich verplaatst in de horeca-zaak, moet het mondmasker worden opgezet. Er zal ook hier controle op gebeuren.
  • Bij het opnemen van de bestelling zal een briefje worden overhandigd aan de tafel waarbij er iemand zijn telefoonnummer, mailadres of naam (niet verplicht) op noteert. Als niemand aan tafel een pen mee heeft, kan de uitbater die bezorgen nadat deze ontsmet wordt. Het papiertje wordt door de klant in een urne gegooid. Best is deze urne een afgesloten bakje met gleuf en daarin een plastic zakje. Op het einde van de dag neemt de uitbater de plastic zak uit de urne, sluit deze af en plaatst er een datum op. Deze bewaart hij maximaal 14 dagen.  Daarna moet het zakje vernietigd worden.

Politie zal controles uitvoeren op het naleven van deze registratieplicht. De boetes zijn niet min.

Labels