Meldpunt bedrog, fraude, oplichting en illegale handelspraktijken
Wat is het Meldpunt?
De website meldpunt.belgie.be werd opgericht door de Federale Overheidsdienst Economie om allerlei vormen van oplichting, bedrog, fraude en illegale handelspraktijen te melden. Het is een onlineplatform of website waar u en ook ondernemingen misleiding, bedrog, fraude of oplichting kunnen melden.
Opgelet: Ben je slachtoffer geworden van dergelijke praktijken en heb je nadeel geleden (bijvoorbeeld je hebt geld verloren, je hebt een valse boete betaald, ...), dien dan klacht in bij de politie zodat er een proces-verbaal kan worden opgesteld.
Wat kan ik melden via het Meldpunt?
- Oplichting: valse facturen, valse loterij, valse boetes per e-mail, …
- Fraude: phishing, spoofing (zich online voordoen als iemand anders), valse waardebonnen per e-mail, sluikwerk/zwartwerk/schijnzelfstandige, …
- Illegale handelspraktijken en bedrog: misleidende reclame of prijsaanduiding, problemen met een krediet, ongewenste oproepen of e-mails, leveringsproblemen, foute voedseletikettering, garantieproblemen, niet-naleving rookverbod, …
Het Meldpunt is geen dienst voor noodoproepen en beschikt niet over een 24/24 u permanentie.
Wat gebeurt er na mijn melding?
Aan de hand van gerichte vragen krijg je een antwoord en advies op maat. Je weet meteen welke stappen je kan ondernemen en wie je daarbij kan helpen.
Hoe kan ik iets melden als ik geen internet heb?
Het meldpunt is een online platform, maar het blijft ook mogelijk om schriftelijk een bedrog, fraudegeval of oplichting te melden. Dit kan door een brief te sturen naar:
FOD Economie
Algemene Directie Economische Inspectie
Koning Albert II-laan 16
1000 Brussel.
Telefonische meldingen zijn niet mogelijk, maar op het gratis nummer van de FOD Economie (0800 120 33) kan je steeds terecht voor meer informatie over het Meldpunt.