Eén keuzemenu voor de twee noodnummers vanaf 11 februari 2020

Sinds 11 februari, de 112-dag, heeft België een keuzemenu ingevoerd voor de noodnummers 112 en 101. In een noodsituatie kan je zowel 112 als 101 bellen om één van de drie hulpdiensten (brandweer, ambulance of politie) te bereiken. In alle gevallen word je geholpen, ook als je geen of de verkeerde keuze zou maken.

Hoe werkt het keuzemenu

Hoe werkt het menu?

1. Bel naar het noodnummer 112 of 101



2. Luister naar de boodschap



3. Maak je keuze: 1 of 2. Zodra je je keuze valideert door op 1 of 2 te drukken word je doorgeschakeld naar een operator van de noodcentrale die je nodig hebt



4. Indien je geen keuze maakt, wordt de boodschap één keer herhaald en word je daarna automatisch doorgeschakeld naar de noodcentrale die territoriaal bevoegd is



5. Blijf aan de lijn: een operator zal uw oproep beantwoorden

Heb je de app 112 BE al?  

Via de app 112 BE kan je ook snel kiezen voor ziekenwagen, brandweer en politie. Je opent de app en kiest het type hulp via het icoontje van ziekenwagen, brandweer of politie. Je wordt na je keuze verbonden met de bevoegde noodcentrale zonder het keuzemenu te horen.

Een belangrijk voordeel van deze app is dat je de noodnummers niet moet onthouden en je deze dus ook niet kan vergeten als je in paniek bent.

De noodcentrales kunnen je bovendien dankzij deze app makkelijker terugvinden. Op een afgelegen plaats, in het midden van een bos of een ingewikkeld netwerk van autostrades kan je vaak zelf niet meteen doorgeven waar je bent. De app stuurt je positie naar de noodcentrale zodra je belt en stuurt daarna elke 30 seconden een update van je positie. De app kan zo een kostbare tijdswinst opleveren. Opgelet: de app 112 BE werkt wel enkel in België.

Labels