Telefonische oplichting Microsoft! (spoofing)
Opgepast voor verdachte telefoontjes!
De laatste tijd krijgen we veel meldingen van mensen die telefonisch gecontacteerd worden, meestal op de vaste lijn, door iemand die beweert een medewerker te zijn van Microsoft. Deze persoon spreekt gewoonlijk (gebrekkig) Engels en meldt dat er een probleem is met je computer. Hij/zij probeert je dan zo ver te krijgen om je computer op te starten en een applicatie te downloaden waardoor ze toegang krijgen tot je computer. Ze proberen je dan te overtuigen dat er iets mis is en vragen geld om dit probleem op te lossen. De dader probeert ook persoonlijke gegevens te verkrijgen.
Ga nooit in op deze telefoontjes en verbreek de verbinding, geef zeker nooit persoonlijke gegevens of wachtwoorden door aan deze mensen. Noteer indien mogelijk het telefoonnummer en geef dit door via https://meldpunt.belgie.be/meldpunt/.
Slachtoffer?
Verzamel zoveel mogelijk gegevens (naam en firma van de oplichter, telefoonnummer, taal/accent, gebruikte programma's op je computer, eventuele overgemaakte persoonlijke gegevens, prijs en betalingsmethode, ...) en doe aangifte bij de politie.
Tips:
1. Vertrouw geen ongevraagde telefoontjes!
Microsoft belt je nooit ongevraagd en onverwacht, ook niet om te helpen bij het oplossen van computerproblemen of om te vragen naar wachtwoorden of persoonlijke gegevens.
2. Herken een phishingbericht!
Je kan een phishingbericht of misleidende e-mail vaak herkennen aan een aantal factoren:
- Er wordt je een te mooi voorstel gedaan.
- Er wordt gevraagd om je privé- of accountgegevens door te sturen.
- Er staan spelfouten in het bericht.
- Het e-mailadres heeft een buitenlands domeinnaam of bevat een rare woordcombinatie.
Klik in e-mails die je niet vertrouwt nooit op een link die je zogezegd naar de website van een bedrijf brengt of doe nooit een bijlage open.
3. Meld misbruik!
Geef het verdachte telefoonnummer of e-mailadres door via https://meldpunt.belgie.be/meldpunt/ of aan de lokale politie.
4. Bescherm je computer!
Indien je persoonlijke gegevens hebt doorgegeven, verander dan meteen je wachtwoorden en installeer of gebruik een goede virusscanner.
Neem ook contact op met je bank of kredietkaartmaatschappij en doe aangifte bij de politie.
5. Blijf alert!
Blijf steeds op je hoede bij verdachte telefoontjes of mailtjes en meld verdachte handelingen via https://meldpunt.belgie.be/meldpunt/ of aan de lokale politie.
Via deze link kan je ook een getuigenis vinden van een persoon die jammer genoeg wel inging op een vals telefoontje, blijf dus steeds alert!