Internetcriminaliteit: CEO/BEC-fraude
Bij CEO/BEC-fraude wordt een medewerker die betalingen mag verrichten, misleid om een valse factuur te betalen of ongeoorloofd van de bedrijfsrekening over te schrijven.
Hoe herken je het?
- Ongevraagde e-mail/telefoonoproep
- Druk en gevoel van dringendheid
- Rechtstreeks contact met een hooggeplaatst persoon met wie je normaal geen contact hebt
- Vraag om absolute geheimhouding
- Bedreigingen of ongewone vleierij/beloften
Wat kan je doen?
Als bedrijf
- Ken de risico's en zorg ervoor dat medewerkers ook op de hoogte en bewust zijn.
- Moedig je personeel aan om voorzichtig te zijn met betalingsverzoeken.
- Voer interne protocollen in voor betalingen.
- Voer een controleprocedure in voor per e-mail ontvangen betalingsverzoeken.
- Stel meldingsroutines vast om fraude te bestrijden.
- Controleer informatie op je bedrijfswebsite, beperk de informatie en wees voorzichtig met sociale media.
- Upgrade en update je technische beveiliging.
- Contacteer steeds de politie bij fraudepogingen, zelfs als je niet in de val bent getrapt.
Als medewerker
- Deel geen informatie over de hiërarchie, veiligheid of procedures van het bedrijf.
- Open nooit verdachte links of bijlagen in e-mails.
- Wees vooral voorzichtig wanneer je je persoonlijke e-mail nakijkt op de bedrijfscomputers.
- Controleer e-mailadressen altijd zorgvuldig bij gevoelige informatie/overschrijvingen.
- Bij twijfel over een betalingsopdracht, raadpleeg een bevoegde collega.
- Volg strikt de bestaande beveiligingsprocedures voor betalingen en aanbestedingen.
- Sla geen stappen over en geef niet toe aan druk.
- Beperk informatie en wees voorzichtig met sociale media.
- Ontvang je een verdachte mail of telefoonoproep, verwittig dan altijd je IT-afdeling.