Waarom reed je zo snel?

Ondanks belangrijke inspanningen op het gebied van sensibilisering en controle, blijft overdreven of onaangepaste snelheid een groot probleem in ons land. Dit blijkt ook uit een snelheidsmeting die gehouden werd op de Haachtsesteenweg in Brussel.

Vandaag start het BIVV met het tweede luik van de succesvolle snelheidscampagne van het voorjaar. De nieuwe campagne moet het positieve beeld doorbreken dat mensen vaak nog hebben van snelheid in het verkeer.

Vorig jaar vielen er op de Belgische wegen 724 doden in het verkeer en waren er maar liefst 41.279 verkeersongevallen met gewonden. 1 op 3 ongevallen is dus te wijten aan overdreven of onaangepaste snelheid. Dit betekent dat snelheid elke dag gemiddeld 38 letselongevallen veroorzaakt. Negen op de 10 Belgen zegt wel eens te snel te rijden. Eén op twee doet dit, naar eigen zeggen, vaak of bijna altijd!

Snelheidsmeting op de Haachtsesteenweg

Uit een snelheidsmeting die we uitvoerden op één van de belangrijkste invalswegen naar Brussel, nmlk. de Haachtsesteenweg, blijkt dat sommige bestuurders helemaal geen rekening houden met de geldende snelheidslimieten.

Terwijl er een snelheidslimiet van 50 km/u geldt, zijn er 6 op 10 bestuurders die sneller rijden tijdens het weekend en 4 op 10 tijdens de week. Er werden zelfs snelheden boven de 100 km/u geregistreerd op elk uur van de dag of nacht, met een piek van maar liefst 174 km/u 's nachts. Even onderstrepen dat een voertuig met dergelijke snelheid ongeveer 200 meter nodig heeft om tot stilstand te komen. Dat is de afstand van 2 voetbalvelden!

Gedragsmeting

Deze cijfers tonen aan dat we onze inspanningen zeker nog moeten verdubbelen om de mentaliteit van de bestuurders te veranderen. De gemiddelde snelheid van automobilisten (die niet worden afgeremd door de verkeersomstandigheden), ligt hoger dan de maximaal toegelaten snelheid. En dit op alle wegtypen, behalve op die met een snelheidsbeperking van 90 km/u.

We stellen nochtans een zeer lichte daling vast die sinds 2010 is gestart en die zich herbevestigt in 2012. Zelfs al gaat het maar om kleine verschillen qua gemiddelde snelheid, toch kan dit een groot effect hebben. Het is alvast een stapje in de goede richting, maar er is nog heel wat werk aan de winkel. Ongeacht het wegtype, blijft het percentage bestuurders dat te snel rijdt erg hoog van jaar tot jaar, ondanks de zeer lichte verbetering in 2012. Algemeen genomen kunnen we stellen: hoe lager de snelheidslimiet, des te hoger het aantal inbreuken. Er blijft dus nog een lange weg af te leggen om de meest terughoudende bestuurders te overtuigen van de snelheidslimieten. We zullen inspanningen moeten blijven doen, zowel op het niveau van bewustmaking als op het vlak van controles en infrastructuur.

Nieuwe campagne

Vanaf vandaag start het BIVV een nieuwe campagne die bestuurders moet sensibiliseren zich aan de toegelaten snelheid te houden en hun snelheid aan te passen naargelang de rijomstandigheden. Deze campagne is eigenlijk het tweede deel van de campagne die in het voorjaar werd opgestart. "Hij is te snel gegaan" was het eerste luik met een erg emotionele aanpak. Het was een harde, confronterende campagne met de focus op de dood als fysiek gevolg van overdreven en onaangepaste snelheid. Ook het virale luik van de campagne met het filmpje "woon je eigen begrafenis bij" ging niet ongemerkt voorbij en kende wereldwijd meer dan 10 miljoen views.

Het tweede deel van de campagne toont een affiche met een meisje in een rolstoel die vraagt "Waarom reed je zo snel?". Deze affiche is te zien op de 650 borden langs onze snelwegen. Op de website www.waaromreedjezosnel.be en op Youtube kan je een filmpje bekijken met het verhaal van Laura, een tienjarig meisje dat samen met haar moeder op weg was naar de dansles... Laura is een fictief personage, maar haar verhaal is dat niet. Het is gebaseerd op een echte getuigenis.

Er zullen ook meer dan 2.000 e-mails vertrekken vanuit het BIVV naar mailadressen die men via de website van de vorige campagne kon ingeven. Ze zijn bestemd aan personen die wel eens te snel durven rijden.

Besluit

Veel bestuurders vinden dat te snel rijden 'normaal' is en niet zo gevaarlijk. In tegenstelling tot dronken rijden, hebben ze een positief beeld van snelheid waarmee ze meer waardering oogsten. Ze beseffen niet dat zelfs kleine overtredingen erg grote gevolgen kunnen hebben.

Vaak zijn het geen rationele, maar wel emotionele redenen die bestuurders aanzetten tot sneller rijden: het is sportief en we hebben het gevoel dat we er tijd door winnen...

Kleine inspanningen van ieder van ons zouden nochtans grote effecten kunnen hebben. Naar schatting zou een daling van de gemiddelde snelheid met 1 km/u een daling van 3,5 tot 6% van het aantal verkeersdoden kunnen betekenen. Om het aantal verkeersdoden verder te doen dalen is het absoluut noodzakelijk te blijven strijden tegen overdreven snelheid.

Labels