Teamwork - cybercrim

Vorige week werd er bij onze diensten melding gemaakt van oplichting.

Het slachtoffer had telefoon gekregen van de bank met melding dat er op de rekening verdachte verrichtingen gedaan waren naar het buitenland en dat de bankcodes nodig waren om deze te blokkeren. De code wordt enkele malen doorgegeven en het slachtoffer kreeg ook de mededeling dat er de volgende dag een afspraak geboekt stond op het bankkantoor samen met de politie inzake deze oplichting. De app van de bank mocht ook niet meer gebruikt worden tot deze afspraak.

De betrokkene neemt vervolgens toch zelf telefonisch contact op met de bank en er blijkt voor meer dan 17.000 euro aangekocht te zijn bij een winkel. Het gaat over kleine dingen zoals een Smartwatch en een Garmin die gemakkelijk te versturen zijn via bpost.

Nadat het slachtoffer klacht neergelegd had, werd door onze diensten onmiddellijk contact opgenomen met de winkel en bpost om de leveringen te stoppen. Bij dergelijke vormen van oplichting is het belangrijk om zo snel mogelijk klacht neer te leggen, zodat de nodige stappen kunnen ondernomen worden.

Een aantal van de bestellingen waren spijtig genoeg reeds afgehaald aan een pakjesautomaat door de verdachten. Een andere bestelling werd geleverd bij een afhaalpunt en was nog niet afgehaald.

Hierop namen we contact op met de collega’s van de lokale politie Berlaar – Nijlen om uit te kijken naar de verdachten. De verdachten konden uiteindelijk gearresteerd worden tijdens het afhalen van de laatste pakjes. De andere goederen werden in het voertuig van de verdachten aangetroffen en in beslag genomen.

De daders werden aangehouden, de goederen gaan terug naar de winkel en het slachtoffer zal het geld terugkrijgen.

Tips rond cyberveiligheid:

Weet dat je niet de enige bent! Stap zo snel mogelijk naar de politie!

Labels