Fraude met kaartophalers
Graag uw aandacht voor fraude met kaartophalers.
De fraude gaat als volgt: de oplichters doen zich voor als bankmedewerker. Zij bellen je om te verwittigen dat je bankkaart vervangen dient te worden omdat er frauduleuze verrichtingen werden uitgevoerd op jouw bankrekening. Zij doen er alles aan om je vertrouwen te winnen. Ze vragen of ze aan huis mogen langskomen om de bankkaart(en) op te halen en vragen om je pincode mee te delen. Soms vragen en nemen ze ook waardevolle spullen mee zoals juwelen, gsm, tablet…
Uiteindelijk bezit de crimineel alles wat hij nodig heeft om geld over te schrijven van jouw bankrekening. Het is vooral de kwetsbare en oudere bevolking die hiervoor geviseerd wordt.
Hoe herken je kaartophalers?
- Ze doen er alles aan om zo snel mogelijk bij je thuis langs te komen en dit soms ook op rare tijdstippen: ’s morgens vroeg, ’s avonds laat, in het weekend…;
- Ze verschijnen heel snel na of zelfs tijdens het telefonisch contact;
- Ze zien er vaak niet uit als bankmedewerker en zijn vaak (erg) jong.
- Ze vragen naar jouw bankkaart(en) en pincode(s). Een bankmedewerker zal dit nooit doen!
Hoe kan je je beschermen tegen deze fraudevorm?
Een bankmedewerker zal nooit bij jouw thuis langskomen om je bankkaart of pincode op te halen. Je bank zal ook nooit om jouw pincode vragen noch via telefoon noch via e-mail, SMS of bericht op sociale media. Enkel in de bank zelf kan je veilige transacties doen. Geef dus nooit je bankkaart(en) af en geef zeker nooit je pincode(s) door.
Toch slachtoffer?
Blokkeer dan onmiddellijk je bankkaart door Card Stop te bellen op 078/170 170. Neem zo snel mogelijk contact op met je bank. De banken beschikken over fraudediensten die hiervoor permanent bereikbaar zijn. De contactgegevens vind je op de website van Card Stop. Doe zo snel mogelijk aangifte bij de politie.