Veilig op de vespa

Motorfietsen, maxi scooters (o.a. Vespa), bromfietsen, trikes en quads vormen een zeer kwetsbare groep binnen het verkeer.

Het dragen van de correcte uitrusting is dan ook uiterst belangrijk.

Vroeger volstond enkel het dragen van een valhelm.

Sedert september 2011 is dit niet meer voldoende en moeten de bestuurders van motorfietsen en maxi scooters en hun passagiers ook beschermende kledij dragen.

Pruisenhelm met kruis over

De valhelm

Kies bij voorkeur een gesloten helm die goed past. Vervang de helm altijd na een val. Een goede voering zorgt voor afkoeling en neemt de transpiratie op.

Het is belangrijk dat de kinband goed gesloten wordt, zonder speling: het heeft geen zin om een dure helm op te zetten als de sluiting niet correct gebruikt wordt.

De helm moet ook voorzien zijn van een homologatieteken. Sommige helmen hebben dit niet en zijn bijgevolg VERBODEN bv. een pruisen helm.

Beschermende kledij

Helm, handschoenen, een jas met lange mouwen, een lange broek of een overall en laarzen of schoenen die de enkels beschermen, zijn verplicht als je op de motorfiets kruipt. Een short en T-shirt kunnen niet. Alhoewel de nieuwe wet vrij soepel kan geïnterpreteerd worden, mag het duidelijk zijn dat enkel echte motorkledij degelijke bescherming biedt.

Bestuurders en passagiers die geen beschermende kledij dragen, riskeren een proces-verbaal. De motor moet ook aan de kant blijven staan, totdat de betrokkenen de verplichte outfit hebben aangetrokken.

Verzekering

Het kan heel verleidelijk zijn om onder een stralend blauwe hemel in lichte kledij met de motor te rijden en je te laten afkoelen door de wind.

Maar, dat genot weegt niet op tegen het risico op zware verwondingen bij een ongeval of zelfs een kleine valpartij.

Ook de verzekeringsmaatschappij kan het je moeilijk maken.

Ze kan beslissen om een deel van de schade niet te vergoeden als je geen beschermende kledij droeg.

Moraal van het verhaal:

draag bij elke rit beschermende kledij: het is voor je eigen veiligheid!  

Labels