Helpdeskfraude: drie verdachten gearresteerd in onderzoek

helpdeskfraude

Vorige week werd in de media al gewezen op een nieuw fenomeen van fraude dat in opmars is. Slachtoffers van deze zogenaamde helpdeskfraude, zijn voornamelijk 80-plussers die een telefoon krijgen van iemand die zich voordoet als een bediende van de bank. Er zou een verdachte transactie zijn gebeurd op de rekening. Slachtoffers moeten inloggen op hun computer. Omdat de telefoonverbinding te slecht zou zijn, wordt een medewerker ter plaatse gestuurd. De medewerker neemt de computer over, vraagt dan de bankkaart en knipt die dan in tweeën. Daarbij wordt niet de cruciale chip doorgeknipt of wordt een bankkaart verwisseld. De oplichter neemt alle stukken mee en er wordt meteen geld afgehaald of overgeschreven.

Ook ouderen uit Heist-op-den-Berg werden slachtoffer. Daarbij ging het om een verlies van 40.000 euro. In het onderzoek, waarbij ook onze recherchedienst betrokken is, werden ondertussen al drie personen gearresteerd. Het gerechtelijk onderzoek naar andere verdachten en/of andere feiten wordt verdergezet.

Lees meer via https://bit.ly/35QxDfZ

Labels