Privacy verzoek- of klachtenformulier

  1. Uw persoonlijke gegevens
  2. Uw bericht
  3. Indienen
Uw persoonsgegevens worden uitsluitend gebruikt voor de afhandeling van uw verzoek. Bekijk onze privacyverklaring.

Inhoud voor onze zone                                                                                                         

1. Wettelijke bepalingen.

2. Inleiding. 

3. Waarom verwerken wij persoonsgegevens?.

4. VERWERKINGSVERANTWOORDELIJKE EN DPO.. 

5. Welke gegevenscategoriën worden er verwerkt en/of bewaard?.

5.1. Identificatiegegevens.

5.2. Financiële gegevens.

5.3 Persoonlijke kenmerken. 

5.4. Fysieke kenmerken. 

5.5. Leefgewoonten. 

5.6. Incidenten - ongevallen. 

5.7. Gerechtelijke gegevens. 

5.8. Foto, video, audiogegevens. 

5.9. Andere (gevoelige gegevens) 

6. Hoe worden gegevens verwerkt?. 

7. Hoe worden uw gegevens beschermd?. 

8. Met wie worden uw gegevens gedeeld?. 

9. WAT ZIJN Uw rechten als betrokkene EN Hoe faciliteren wij de uitoefening van uw rechten?  

10. Hoe lang worden uw gegevens bewaard?. 

11. Klachten m.b.t. het verwerken van uw persoonsgegevens. 

12. Hoe wordt u geïnformeerd over eventuele wijzigingen – aanvullingen aan deze privacyverklaring?. 

 

1. Wettelijke bepalingen

 

  • Wet van 5 augustus 1992 op het politieambt;
  • Wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur;
  • Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus;
  • Verordening 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming – AVG - GDPR);
  • Richtlijn Verordening 2016/680 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door bevoegde autoriteiten met het oog op de voorkoming, het onderzoek, de opsporing en de vervolging van strafbare feiten of de tenuitvoerlegging van straffen, en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Kaderbesluit 2008/977/JBZ van de Raad;
  • Wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's;
  • Wet van 3 december 2017 tot oprichting van de Gegevensbeschermingsautoriteit;
  • Wet van 30 juli 2018  betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.

2. Inleiding

De bescherming van natuurlijke personen bij de verwerking van persoonsgegevens is een grondrecht. Wij hechten heel veel belang aan de bescherming van het privé-leven van u als burger. Deze algemene privacyverklaring  heeft als doel u te informeren over de beginselen die aan de basis liggen van de verzameling, het gebruik en de bewaring van uw persoonsgegevens binnen deze Politiezone. Tevens willen we u informeren over uw rechten als betrokkene van de gegevensverzameling.

 

Wij nodigen u uit de tijd te nemen deze Privacyverklaring te lezen om vertrouwd te raken met onze praktijken op dat vlak.

 

3. Waarom verwerken wij persoonsgegevens?

 

Uw persoonsgegevens worden door de politiezone verwerkt in het kader van opdrachten van gerechtelijke en bestuurlijke politie. De PZ verwerkt persoonsgegevens met het oog op de voorkoming, het onderzoek, de opsporing of de vervolging van strafbare feiten of de tenuitvoerlegging van straffen, met inbegrip van de bescherming tegen en de voorkoming van gevaren voor de openbare veiligheid (art. 27 WBG). Met betrekking tot deze wettelijke grond voor het verzamelen van uw persoonsgegevens, wordt verwezen naar de niet-limitatieve opsomming van relevante wetgeving onder punt 1. Verdere verwerking door onze Politiezone of een andere verwerkingsverantwoordelijke met het oog op de voorkoming, het onderzoek, de opsporing of de vervolging van strafbare feiten of de tenuitvoerlegging van straffen, met inbegrip van de bescherming tegen en de voorkoming van gevaren voor de openbare veiligheid, ander dan dat waarvoor de persoonsgegevens werden verzameld, is toegelaten voor zover :

  • de korpschef overeenkomstig de regelgeving gemachtigd is deze persoonsgegevens voor een dergelijk doeleinde te verwerken; en
  • de verwerking noodzakelijk is en in verhouding staat overeenkomstig de regelgeving.

De persoonsgegevens kunnen niet verder verwerkt worden door dezelfde of een andere verwerkingsverantwoordelijke voor een ander doeleinde dan dat waarvoor de persoonsgegevens werden verzameld, indien dat doeleinde niet ondergebracht kan worden onder de doeleinden vermeld in artikel 27, tenzij deze verdere verwerking is toegestaan overeenkomstig de regelgeving.

Daarnaast zullen uw persoonsgegevens ook kunnen worden gevraagd en verwerkt voor andere doeleinden, zoals het aanvragen van afwezigheidstoezicht, het aanvragen van een fietszender, …

De PZ verwerkt deze gegevens bijzonder zorgvuldig. Ze worden enkel verwerkt voor zover een wet ons dat toestaat. In het bijzonder betekent dit dat:

 

  • uw persoonsgegevens rechtmatig en eerlijk verzameld worden in overeenstemming met welbepaalde, uitdrukkelijk omschreven en legitieme doeleinden;

 

  • uw gegevens niet verwerkt worden op een met de doelstellingen waarvoor ze verzameld werden onverenigbare wijze;

 

  • de verwerking van uw persoonsgegevens beperkt is tot enkel die gegevens welke nodig zijn voor de doeleinden waarvoor ze worden verwerkt. Met andere woorden de verwerkte gegevens zijn toereikend, ter zake dienend en niet bovenmatig in verhouding tot de doeleinden waarvoor zij worden verwerkt;

 

  • passende technische en organisatorische maatregelen werden genomen zodat de beveiliging van uw persoonsgegevens gewaarborgd is;

 

  • geen persoonsgegevens worden doorgegeven dan met het oog op de wettelijk opgelegde opdrachten van gerechtelijke of bestuurlijke politie

4. VERWERKINGSVERANTWOORDELIJKE EN DPO

 

De korpschef van de PZ Lier, gevestigd te Lier , Paradeplein 1 2500 Lier is als vertegenwoordiger voor zijn korps, de ververwerkingsverantwoordelijke voor die gegevensverwerkingsactiviteiten, dewelke aan hem wettelijk zijn opgedragen.

 

Als enig contactpunt binnen onze PZ hebben wij een informatieveiligheidsconsulent (IVC)/functionaris voor gegevensbescherming (‘data protection officer’ of ‘DPO’) aangesteld met de volgende contactgegevens:

 

Data Protection Officer

Frederik De Merodestraat 88

2800 Mechelen

E-mail: pz.mewi.informatieveiligheid@police.belgium.eu

 

 

 

 

 

5. Welke gegevenscategoriën worden er verwerkt en/of bewaard?

 

Uw gegevens worden  in het raam van dossiers in papieren en gedigitaliseerde vorm verwerkt. De categorieën van gegevens die verwerkt kunnen worden betreffen, afhankelijk van de opdracht:

 

5.1. Identificatiegegevens

 

  • Persoonlijke identificatiegegevens:
    • naam, titel, adres (privé, werk), vroegere adressen, telefoonnummer (privé, werk), identificatiegegevens toegekend door verantwoordelijke
  • Identificatiegegevens, andere dan het Rijksregisternummer, uitgegeven door de overheid:
    • identiteitskaartnummer, paspoortnummer, rijbewijsnummer, pensioennummer, nummerplaat, …         
  • Elektronische identificatiegegevens:
    • IP-adressen, cookies, verbindingsmomenten,…
  • Elektronische lokalisatiegegevens
    • GSM, GPS,…  
  • Biometrische identificatiegegevens:
    • DNA-gegevens, vinger– en stemafdrukken, beeld van het netvlies, herkenning van het gezicht, van de vorm van de vingers of van het hand, dynamischhandtekening, …(afhankelijk van de stand van de techniek en wet-regelgeving)

 

5.2. Financiële gegevens

 

  • Financiële identificatiegegevens
  • Financiële middelen
  • Schulden, uitgaven
  • Solvabiliteit
  • Leningen, hypotheken, kredieten
  • Financiële hulp
  • Bijzonderheden betreffende de verzekeringen
  • Bijzonderheden betreffende het pensioen
  • Financiële transacties
  • Compensatie
  • Beroepsaciviteiten
  • Vergunningen (In het bezit zijnde vergunningen)

 

5.3 Persoonlijke kenmerken

 

  • Persoonlijke bijzonderheden:
    • leeftijd, geslacht, geboortedatum, geboorteplaats, burgerlijke staat, nationaliteit.
  • Immigrantenstatuut:
    • bijzonderheden betreffende het visum, arbeidsvergunning, verblijfs– of verplaatsingsbeperkingen, bijzondere voorwaarden betreffende het verblijfsrecht…

 

 

5.4. Fysieke kenmerken

 

  • Fysieke beschrijving:
    • grootte, gewicht, haarkleur, kleur van de ogen, onderscheidende kenmerken…

 

5.5. Leefgewoonten

 

  • Gewoonten:
    • Drug- en/of alcoholverbruik.        
  • Levensstijl:
    • bijzonderheden betreffende het verbruik van goederen of diensten, gedrag van het individu of zijn familie.
  • Sociale contacten:
    • vrienden, vennoten, andere betrekkingen dan die met naaste verwanten
  • Samenstelling van het gezin:
    • Huwelijk of huidige vorm van samenleven (naam van de echtgenote of partner, meisjesnaam van de echtgenote of partner, huwelijksdatum, datum van het samenlevingscontract) aantal kinderen, …
  • Bijzonderheden betreffende de andere familie– of gezinsleden:
    • kinderen, personen ten laste, andere leden van het gezin, bloedverwanten in zijlijn, ouders en afstammelingen…
  • Vrijetijdsactiviteiten en interesses:
    • hobby’s, sport, andere interesses …
  • Opleiding en vorming

 

5.6. Incidenten - ongevallen

 

  • Klachten, incidenten of ongevallen:
      • inlichtingen betreffende een ongeval, incident of klacht waarin de persoon die in het bestand is opgenomen betrokken is, aard van de schade of kwetsuren, betrokken personen, getuigen.         

 

 

5.7. Gerechtelijke gegevens

 

  • betreffende verdenkingen:
      • verdenking van inbreuken, samenspanning met gekende misdadigers. Onderzoeken of rechtsvorderingen (burgerlijke of strafrechtelijke) die ondernomen zijn door of tegen de geregistreerde persoon
    • betreffende veroordelingen en straffen:
      • Veroordelingen en straffen.   
    • betreffende gerechtelijke maatregelen:
      • voogdijschap, voorlopig bewindvoerder, internering, plaatsing…
    • betreffende administratieve sancties:
    • van louter disciplinaire aard
      • welke kunnen worden opgelegd aan niet-ambtenaren die aan een openbare dienst hun medewerking verlenen (geneesheren, apothekers, paramedici, aannemers van openbare werken)
      • die aan de gebruikers van openbare diensten kunnen worden opgelegd
      • welke wegens niet-nakoming van wettelijke en verordenings-bepalingen kunnen worden opgelegd
    • betreffende DNA-gegevens:
      • DNA-gegevens die worden verwerkt in het kader van de wet van 22 maart 1999 betreffende de identificatieprocedure via DNA-analyse in strafzaken

 

5.8. Foto, video, audiogegevens

 

  • Afbeeldingen    :
    • Cameraopname, fotografische opname, video-opname, digitale foto’s, …
  • Bewakingsbeelden:
    • beelden van bewakingscamera's
  • Geluidsopnamen:
    • Bandopname, telefoonopname…

 

5.9. Andere (gevoelige gegevens)

 

Persoonsgegevens waaruit uw raciale of etnische afkomst, de politieke opvattingen, de godsdienstige of levensbeschouwelijke overtuiging of het lidmaatschap van een vakvereniging blijken, en verwerking van genetische gegevens, biometrische gegevens met het oog op de unieke identificatie van een natuurlijke persoon (zie hoger DNA-gegevens), gegevens over gezondheid of gegevens over seksueel gedrag of seksuele gerichtheid mogen/kunnen enkel verwerkt worden (de verwerking is slechts toegelaten) wanneer de verwerking strikt noodzakelijk is. In dit geval zal de verwerking geschieden met inachtneming van passende waarborgen voor uw rechten en vrijheden. De veiligheidsmaatregelen voor verwerking van deze gegevens zijn zwaarder dan voor andere persoonsgegevens

 

6. Hoe worden gegevens verwerkt?

De voormelde persoonsgegevens worden op volgende wijzen verzameld:

 

  • Gegevens die door uzelf worden aangeleverd ter gelegenheid van uw contacten met onze diensten en/of vragen m.b.t. onze dienstverlening;
  • Gegevens die wij ontvangen via externe bronnen /derden/ getuigen/ informanten;
  • Gegevens m.b.t. eigen vaststellingen door onze medewerkers;
  • Gegevens dewelke wij ontvangen van andere (internationale) politiediensten/overheden;
  • een rechtstreekse toegang of over een rechtstreekse bevraging van een gegevensbank van de publieke secto (rijksregister, dienst inverkeerstelling, …)
  • Tijdens het door onze medewerkers bewust inschakelen van de audio-videoapparatuur in verhoorlokalen
  • Telefonieopnames in het kader van gerechtelijke onderzoeken
  • Open (internet) bronnen

 

7. Hoe worden uw gegevens beschermd?

 

De Politiezone zorgt voor adequate beveiligingsmaatregelen ter bescherming van de handmatige en elektronische verwerking van uw persoonsgegevens en ter voorkoming van eventueel misbruik ervan. De toegang tot uw persoonsgegevens is enkel toegestaan aan de collega’s die deze gegevens nodig hebben voor de uitvoering van hun taken. Hiervoor werden door de politieorganisatie een aantal beveiligingstechnologieën geïmplementeerd om alle op haar netwerk opgeslagen persoonlijke gegevens te beschermen tegen toegang door onbevoegden.

Om uw privacy te beschermen worden de personen die toegang krijgen tot uw gegevens zorgvuldig geselecteerd en hun toegangen bepaald op basis van hun taken. Zij worden ook geïnformeerd en gesensibiliseerd om onjuist gebruik, wijzigingen, onwettige of abusievelijke vernietiging en/of verlies te vermijden.

Onze politiezone beschikt over een gedragscode. Op onze medewerkers is ook een deontologische code van de politiediensten  van toepassing.

 

De politiezone blijft voortdurend haar beveiligingsprocedures evalueren en bijsturen naarmate nieuwe inzichten en/of technologieën beschikbaar worden.

 

8. Met wie worden uw gegevens gedeeld?

Uw gegevens worden in het bijzonder gedeeld met volgende organisaties en/of partners:

  • De bestuurlijke- en gerechtelijke overheden binnen hun wettelijke opdrachten en de wettelijke verplichtingen die daaruit voortvloeien voor de politiezone;
  • Andere lokale politiezones en/of de federale politie -;
  • Buitenlandse autoriteiten, internationale instellingen in het raam van de wet- regelgeving.

 

9. WAT ZIJN Uw rechten als betrokkene EN Hoe faciliteren wij de uitoefening van uw rechten?

 

U beschikt over een aantal algemene rechten inzake uw persoonsgegevens:

  • Recht op verzoek tot toegang tot uw persoonsgegevens: U heeft het recht om te weten of we uw persoonsgegevens verwerken. Wanneer dat het geval is, om inzage en kopie te verkrijgen van die persoonsgegevens en van de volgende informatie, meer bepaald:
  • welke (categorieën van) persoonsgegevens wij van U verwerken; met welke doeleinden wij deze persoonsgegevens verwerken. Hiervoor geven wij u kennis van deze privacyverklaring
  • aan welke (categorieën van) Ontvangers de persoonsgegevens zijn of zullen worden verstrekt;
  • de toepasselijke bewaartermijn van de persoonsgegevens;
  • waar wij uw persoonsgegevens hebben verkregen

 

  • Recht op de rectificatie en eventueel de aanvulling van onjuiste persoonsgegevens: Indien U van oordeel bent dat bepaalde persoonsgegevens niet juist of volledig zijn, dan heeft U het recht om onjuiste gegevens te laten verbeteren en onvolledige gegevens te laten vervolledigen. Dit recht doet uiteraard geen afbreuk aan eventuele contractuele en wettelijke verplichtingen die U heeft ten aanzien van de politieorganisatie en politiezone in het bijzonder voor wat betreft het kennis geven van eventuele wijzigingen aan uw persoonsgegevens.

 

  • Recht op gegevenswissing: Wanneer bepaalde persoonsgegevens niet vereist zijn voor de doeleinden waarvoor wij deze hanteren, kunt u vragen die persoonsgegevens te laten wissen. Dit kan bijvoorbeeld wanneer de persoonsgegevens niet langer noodzakelijk zijn voor het doel van de verwerking.  Let wel, het verwijderen van uw persoonsgegevens is niet mogelijk onder meer wanneer de verwerking nodig is voor de instelling, uitoefening of onderbouwing van een rechtsvordering of wanneer de politiezone onderworpen is aan wettelijke verplichtingen tot het verwerken van bepaalde persoonsgegevens. Het nakomen van bepaalde wettelijke verplichtingen komt in het gedrang wanneer wij uw gegevens moeten verwijderen en is dientengevolge niet mogelijk.

 

Bij vragen m.b.t. de verwerking van persoonsgegevens, kan u steeds schriftelijk uw vraag formuleren aan de DPO van de politiezone via het e-mailadres: pz.mewi.informatieveiligheid@police.belgium.eu.

 

U kan bovenstaande rechten uitoefenen via het Controleorgaan op de Politionele Informatie (infra).

Wanneer uw persoonsgegevens in een rechterlijke beslissing of een gerechtelijk dossier zijn opgenomen of in het kader van strafrechtelijke onderzoeken en procedures worden verwerkt, worden bovenstaande rechten uitgeoefend overeenkomstig het Gerechtelijk Wetboek, het Wetboek van strafvordering, de bijzondere wetten die betrekking hebben op de strafrechtspleging en de uitvoeringsbesluiten ervan. U kan hiervoor dan terecht bij de diensten van het parket van de Procureur des Konings van het arrondissement waar het onderzoek wordt gevoerd.

U geniet als betrokkene altijd het recht om de bovenstaande rechten kosteloos uit te oefenen. In het geval dat uw verzoek kennelijk ongegrond of buitensporig is, met name vanwege het repetitief karakter ervan, kan de politiezone:

  • Een redelijke vergoeding aanrekenen in het licht van de administratieve kosten waarmee het verstrekken van de gevraagde informatie of communicatie en het treffen van de gevraagde maatregelen gepaard gaan; ofwel
  • Weigeren gevolg te geven aan het verzoek. Wij zullen altijd nagaan of uw verzoek redelijk is en niet buitensporig of manifest ongegrond is.

 

10. Hoe lang worden uw gegevens bewaard?

 

Behoudens de gevallen waarin de maximale bewaartermijn van de gegevens wordt bepaald in de Europese regelgeving of de internationale overeenkomst die de basis vormt voor de betrokken bewaring, bepaalt de wet, het decreet of de ordonnantie de maximale bewaartermijn. Na afloop van die termijn worden de gegevens gewist.

In afwijking hiervan kan de wet, het decreet of de ordonnantie voorzien dat na afloop van een eerste bewaartermijn een analyse moet worden uitgevoerd op basis van verschillende noodzakelijkheids- en proportionaliteitscriteria om te bepalen of het nodig is dat de gegevens bewaard blijven, en in voorkomend geval, de nieuwe bewaartermijn.

In dat geval voorziet de wet, het decreet of de ordonnantie in een maximale bewaartermijn.

 

De politiezone maakt enkel gebruik van uw persoonsgegevens als, en tijdens de periode waarin, ze beschikt over een doeleinde. Zodra alle doeleinden bereikt zijn en/of bij het einde een procedure en/of wettelijke termijn, worden deze gegevens verwijderd.

 

11. Klachten m.b.t. het verwerken van uw persoonsgegevens

 

Indien u klachten hebt m.b.t. de verwerking van uw persoonsgegevens en/of indien u meent dat u uw rechten niet ten volle hebt kunnen/mogen uitoefenen, dan kan u zich schriftelijk richten tot:

1° de korpschef van de politiezone op het adres:

 

PZ Lier

Paradeplein 1 2500 Lier 

e-mail: pz.lier@police.belgium.eu 

 

2° of via de DPO van de politiezone via het e-mailadres: pz.mewi.informatieveiligheid@police.belgium.eu.

 

3° of via de toezichthoudende autoriteit van de politie:

 

Controleorgaan op de politionele informatie

Leuvensweg 48

1000 Brussel

Telefoon:+32 (0)2 549 94 20

Fax: +32 (0)2 549 94 49

e-mail: info@organedecontrole.be

 

4° en/of via elk erkende Europese gegevensbeschermingsautoriteit

 

12. Hoe wordt u geïnformeerd over eventuele wijzigingen – aanvullingen aan deze privacyverklaring?

 

In een veranderende wereld waarin ook de technologie nooit stilstaat, kan deze Privacyverklaring wijzigingen ondergaan. Alle wijzigingen zullen dit kanaal (website-gecommuniceerd worden