Opgelet! Fraude in sms-berichten
Steeds vaker zien we dat mensen opgelicht worden door op een link te klikken die ze toegestuurd kregen van “hun bank”. Deze oplichting wordt ‘smishing’ genoemd. Smishing is een samentrekking van sms en phishing. Oplichters proberen in dit geval persoonlijke en financiële gegevens te ontfutselen door sms-berichten te sturen met foutieve, misleidende informatie.

Welke (soorten) berichten moeten een grote alarmbel doen rinkelen?
- “Uw bank-app is geblokkeerd. Klik hier om de blokkering op te heffen.”
- “Uw bankkaart vervalt binnenkort. Klik hier om een nieuwe aan te vragen.”
- “Uw login van home banking vervalt binnenkort. Klik hier om een nieuwe login aan te maken.”
- “We hebben verdachte inlogpoging(en) op uw account geconstateerd. Was u dit niet? Verifieer uzelf via [link].”
- “Uw bankkaart is in de quarantainezone geplaatst. Voorkom blokkade via [link].”
De algemene regel blijft: adem, denk eerst na en klik niet zomaar op eender welke link. Banken sturen géén sms-berichten of e-mails waarin wordt gevraagd om in te loggen op de app. Installeer geen apps via een link, maar ga via de officiële Google Playstore, Apple Appstore of Windows Store. Wil je naar de website van je bank gaan? Typ de url (websitenaam) dan zélf in.