Een beetje snel is ook te snel

Van 2 november tot 6 december liep een campagne van Vlaamse Stichting Verkeerskunde rond overdreven en onaangepaste snelheid. Onderzoek van VSV toont aan dat bestuurders overtuigd zijn dat snelheidslimieten nuttig zijn, maar 1 op de 4 Vlamingen zich niet consequent aan de snelheidslimieten houdt. Ook voor onze zone is verkeersveiligheid een topprioriteit. We hebben tijdens deze actiemaand dan ook extra ingezet op snelheidscontroles. 12743 bestuurders werden gecontroleerd, 2,6% hield zich niet aan de limiet.

opstelling met lego en camera

Snelheidscontrole is een repressieve, maar ook preventieve manier om de verkeersveiligheid in onze gemeente te vergroten. Deze controles zijn ingebed in onze dagelijkse werking. Tijdens deze actiemaand zetten we een tandje bij. We organiseerden 25 extra controles op verschillende locaties in Schoten. Metropoolstraat, Sluizenstraat, Alice Nahonlei en Eduard Steursstraat zijn bijvoorbeeld plaatsen waar onze flitswagen steevast halt houdt omdat chauffeurs in deze straten snel een beetje te snel rijden.

Op onze Facebookpagina kondigden we deze actie aan en kregen we tal van tips van onze volgers. Daarom werd er deze keer ook geflitst in de Theofiel van Cauwenberghslei. Er werden geen vaststellingen gedaan.

Op andere plaatsen werden teleurstellende vaststellingen gedaan. Chauffeurs speelden niet met de limieten, maar reden ons letterlijk van onze sokken. In de Eduard Steursstraat is de snelheidslimiet beperkt tot 50 km/uur, maar 1 chauffeur reed vlotjes 109 km/uur. Op de Brechtsebaan is de snelheid beperkt tot 70 km/uur, maar liefst 6 chauffeurs reden sneller dan 100 km/uur waarvan 1 snelheidsmaniak met 129 km/uur voorbij oversteekpaden voor fietsers scheurde.

Ook in de omgeving van scholen vatten we post. 51 bestuurders reden sneller dan 30 km/uur in de nabijheid van scholen tijdens de start of het einde van de schooldag. Snelheidslimieten zijn altijd belangrijk, maar zeker in de omgeving van scholen is het belangrijk dat jij je snelheid aanpast. Schoolgangers kunnen onverwacht uit de hoek komen en duiken op achter auto’s. Je komt heus niet te laat als je even wat trager rijdt.

Op de Botermelkbaan controleerden we de snelheid ter hoogte van de werken. 507 chauffeurs passeerden, 46 reden te snel. Dit wil zeggen dat 9% van de chauffeurs zich niet aan de limieten hield. Op plaatsen waar gewerkt wordt, zijn deze snelheidslimieten nochtans levensbelangrijk.

In totaal stelden onze agenten 337 overtredingen vast. Vooral op de Bredabaan (15,9%), de Jozef Hendrickxstraat (15,7%), de Borgeindstraat (13,8%) en op de Botermelkbaan (9%)  werden procentueel het meeste voertuigen geflitst. Allen mogen een boete of zelfs dagvaarding voor de politierechtbank in de bus verwachten.

Deze actie toont aan dat deze controles broodnodig zijn. Helaas beperken veel chauffeurs hun snelheid eerder om een boete te ontlopen dan voor de verkeersveiligheid van ons allemaal. Tot deze denkwijze verleden tijd is, zullen wij preventief en repressief blijven optreden tegen laagvliegers. Verkeersveiligheid is immers te belangrijk om aan de kant te schuiven.

STRAAT

LIMIET

PASSANTEN

OVERTREDERS

%

Bredabaan

50

170

27

15,9

Jozef Hendrickxstraat

30

324

51

15,7

Borgeindstraat

50

80

11

13,8

Botermelkbaan

50

507

46

9

Alice Nahonlei

50

169

10

5,9

Alfons Servaislei

50

518

24

4,6

Brechtsebaan

70

296

13

4,4

Eduard Steursstraat

50

976

40

4

Horstebaan

50

1007

28

2,8

Metropoolstraat

50

863

23

2,7

Sluizenstraat

50

1285

31

2,4

Victor Frislei

50

128

2

1,6

Braamstraat

50

2308

22

0,95

Elshoutbaan

70

1557

8

0,5

Villerslei

50

1593

1

0,06

Theofiel van Cauwenberghslei

50

732

0

0

Kopstraat

50

230

0

0

TOTAAL   12743 337 2,6%

 

 

 

 

Labels