Belangrijk bericht!

!๐‘ฉ๐’†๐’๐’‚๐’๐’ˆ๐’“๐’Š๐’‹๐’Œ ๐’ƒ๐’†๐’“๐’Š๐’„๐’‰๐’•!

We ontvangen bijna dagelijks meldingen van burgers die slachtoffer worden van cybercrime. Daarbij merken we op dat burgers vaak hun persoonlijke gegevens doorgeven via de telefoon of een berichtje.

slachtoffer

We kunnen er niet genoeg op hameren hoe belangrijk het is om nooit maar dan ook nooit je persoonlijke gegevens door te geven aan eender wie. ๐——๐—ฒ ๐—ฏ๐—ฎ๐—ป๐—ธ, ๐—ฝ๐—ผ๐—น๐—ถ๐˜๐—ถ๐—ฒ ๐—ผ๐—ณ ๐—ฎ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ ๐—ถ๐—ป๐˜€๐˜๐—ฎ๐—ป๐˜๐—ถ๐—ฒ๐˜€ ๐˜‡๐˜‚๐—น๐—น๐—ฒ๐—ป ๐—ป๐—ฎ๐—บ๐—ฒ๐—น๐—ถ๐—ท๐—ธ ๐—ก๐—ข๐—ข๐—œ๐—ง ๐—ป๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ ๐—ท๐—ฒ ๐—ฏ๐—ฎ๐—ป๐—ธ๐—ด๐—ฒ๐—ด๐—ฒ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ป๐˜€ ๐˜ƒ๐—ฟ๐—ฎ๐—ด๐—ฒ๐—ป! Door deze gouden regel in het achterhoofd te houden, kunnen we slechter voorkomen.

Een voorbeeld: word je opgebeld door een bankmedewerker die naar de pincode van je bankkaart vraagt? Klinkt hij/zij vertrouwd, geeft hij een logische uitleg en wil hij je helpen met de beste bedoelingen? Dat klinkt allemaal heel aannemelijk, maar ga hier toch niet op in. Denk aan de bovenstaande gouden regel.

Slachtoffer worden van phishing kan helaas iedereen overkomen. Deel daarom dit bericht zo veel mogelijk. Breng ook je (groot)ouders zonder sociale media op de hoogte.

โ—Ben je slachtoffer van cybercrime?โ—

Volg dan de onderstaande stappen om frauduleuze handelingen zo snel mogelijk te stoppen:

  1. Bel eerst naar Card Stop via 078 170 170. 
  2. Neem daarna contact op met de fraudelijn van je bank. Je vindt dit telefoonnummer op de website van Card Stop: https://cardstop.be/nl-be/home/wat-blokkeren/blokkeer-via-uitgever
  3. Maak een afspraak bij de politie om aangifte te doen. Neem zeker alle relevante informatie mee, zoals rekeningnummers. 

 

๐Ÿ‘‰๐ŸผDoor eerst met Card Stop en je bank te bellen, wordt je rekening meteen geblokkeerd en kan de oplichter geen geld meer afhalen of overzetten. 
 

Labels