Belangrijk bericht!
!๐ฉ๐๐๐๐๐๐๐๐๐ ๐๐๐๐๐๐๐!
We ontvangen bijna dagelijks meldingen van burgers die slachtoffer worden van cybercrime. Daarbij merken we op dat burgers vaak hun persoonlijke gegevens doorgeven via de telefoon of een berichtje.
We kunnen er niet genoeg op hameren hoe belangrijk het is om nooit maar dan ook nooit je persoonlijke gegevens door te geven aan eender wie. ๐๐ฒ ๐ฏ๐ฎ๐ป๐ธ, ๐ฝ๐ผ๐น๐ถ๐๐ถ๐ฒ ๐ผ๐ณ ๐ฎ๐ป๐ฑ๐ฒ๐ฟ๐ฒ ๐ถ๐ป๐๐๐ฎ๐ป๐๐ถ๐ฒ๐ ๐๐๐น๐น๐ฒ๐ป ๐ป๐ฎ๐บ๐ฒ๐น๐ถ๐ท๐ธ ๐ก๐ข๐ข๐๐ง ๐ป๐ฎ๐ฎ๐ฟ ๐ท๐ฒ ๐ฏ๐ฎ๐ป๐ธ๐ด๐ฒ๐ด๐ฒ๐๐ฒ๐ป๐ ๐๐ฟ๐ฎ๐ด๐ฒ๐ป! Door deze gouden regel in het achterhoofd te houden, kunnen we slechter voorkomen.
Een voorbeeld: word je opgebeld door een bankmedewerker die naar de pincode van je bankkaart vraagt? Klinkt hij/zij vertrouwd, geeft hij een logische uitleg en wil hij je helpen met de beste bedoelingen? Dat klinkt allemaal heel aannemelijk, maar ga hier toch niet op in. Denk aan de bovenstaande gouden regel.
Slachtoffer worden van phishing kan helaas iedereen overkomen. Deel daarom dit bericht zo veel mogelijk. Breng ook je (groot)ouders zonder sociale media op de hoogte.
โBen je slachtoffer van cybercrime?โ
Volg dan de onderstaande stappen om frauduleuze handelingen zo snel mogelijk te stoppen:
- Bel eerst naar Card Stop via 078 170 170.
- Neem daarna contact op met de fraudelijn van je bank. Je vindt dit telefoonnummer op de website van Card Stop: https://cardstop.be/nl-be/home/wat-blokkeren/blokkeer-via-uitgever.
- Maak een afspraak bij de politie om aangifte te doen. Neem zeker alle relevante informatie mee, zoals rekeningnummers.
๐๐ผDoor eerst met Card Stop en je bank te bellen, wordt je rekening meteen geblokkeerd en kan de oplichter geen geld meer afhalen of overzetten.