Motorrijders: hoe beter geïnformeerd, hoe beter beschermd!

Met de eerste lentedagen, mengen ook de motorfietsen en lichte quads zich weer massaal in het verkeer. Maar voordat u de baan opgaat, neemt u voor uw veiligheid best enkele voorzorgen.

Seizoensnazicht

Als uw voertuig een hele winter op stal heeft gestaan, denk er dan aan om een klein nazicht te laten doen. De batterij is sinds vorig seizoen misschien leeggelopen, dus is dit het moment om ze opnieuw op te laden. Laat ook de vloeistofpeilen controleren: benzine(!), rem- en motorolie en de koelvloeistof.

Controleer oude machines steeds op lekken. Natuurlijk mogen uw banden niet versleten zijn en moeten ze de bandendruk hebben die wordt aanbevolen door de constructeur. Als het voertuig een ketting heeft, dan moet die gesmeerd worden. Rest nog te controleren of er geen olie lekt langs de vork. Tot slot moet alles wat elektrisch is behoorlijk functioneren: voor- en achterlichten, richtingaanwijzers, claxon en - dat wordt vaak vergeten - de verplichte nummerplaatverlichting. En als u dan toch bezig bent, check even of alle schroeven stevig aangedraaid zijn!

Verplichte inschrijving voor bromfietsen klasse A en B

Sinds 31 maart 2014 moeten nieuwe bromfietsen worden ingeschreven. Bromfietsen die in het verkeer werden gebracht vóór 31 maart 2014, moeten volledig in orde zijn tegen 10 december 2017. De maatregel geldt ook voor drie of vierwielers met een motor van maximaal 50 cc of 4 KW die op een vlakke baan geen snelheden halen van meer dan 45 km/u (type Ligier, Aixam).

Opvallen geblazen!

Uit een enquête van het Instituut voor Verkeersveiligheid is gebleken dat een motorrijder 12 keer meer kans maakt om te overlijden in een verkeersongeval dan de gemiddelde gebruiker van een ander motorvoertuig.

In politiezone Montgomery is de belangrijkste inbreuk die wordt vastgesteld het niet dragen van de verplichte uitrusting, vooral als het mooi weer wordt!

En in 54% van de ongevallen hebben de andere weggebruikers de motorrijder niet gezien! Of ... te laat. Het is dus heel belangrijk om een goed zichtbare en gepaste uitrusting te dragen.

Dat betekent voor de motorrijder en zijn passagier: een gehomologeerde helm volgens de Europese norm (wit etiket met de vermelding E +cijfer), handschoenen, een vest met lange mouwen (geen sweater of trui), een lange broek (geen short, bermuda of driekwartbroek) en laarzen of bottines die de enkels beschermen. Dezelfde voorschriften gelden ook voor 125 cc's (bijvoorbeeld boosters).

Behalve een helm, is deze uitrusting niet verplicht voor bromfietsers.

Filebrekers

In files is voor motorrijders de verleiding groot om de auto's voorbij te steken. Ook daarvoor heeft de wetgever regels vastgesteld. Motorrijders mogen tussen de auto's doorrijden als die volledig stilstaan of heel traag rijden. De snelheid is dan echter beperkt tot 50 km/u en de motorrijders mogen niet meer dan 20 km/u sneller rijden dan de auto's.

Zorg dus voor de juiste informatie, de juiste uitrusting ... en wees een heer in het verkeer. Dan kunt u in volle vrijheid de baan op zonder dat u bang moet zijn dat de politie u tegenhoudt!

In de PZ Montgomery telt de dienst Verkeer 4 gemotoriseerde politieagenten.

Behalve preventieve of repressieve opdrachten in verband met de naleving van de Wegcode en de bijzondere wetten betreffende het wegverkeer, doen ze ook escortes en komen ze tussen om verkeersproblemen op te lossen.

Labels